Blog

Een veerkrachtige toeleveringsketen met Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management.
Microsoft Dynamics 365, ERP-software

Een veerkrachtige toeleveringsketen met Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management.

5 april 2022
Bedrijven die op nationaal en internationaal niveau opereren, stonden het afgelopen jaar voor ongekende uitdagingen op het gebied van supply chain management. Zo zorgde o.a. een wereldwijde pandemie dat bedrijven de noodzaak van supply chain management meer dan ooit inzagen. Elke onderneming is anders, maar allen hebben ze een supply chain management-oplossing nodig, welke samengesteld en aangepast kan worden aan hun unieke behoeften. Zo’n oplossing levert een flexibele en veerkrachtige toeleveringsketen, die resulteert in bedrijfscontinuïteit. ‘Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management’ is een innovatieve bedrijfsoplossing, waarmee organisaties een beter inzicht kunnen krijgen in hun netwerk van toeleveringsketens. Met die visibiliteit kunnen ze proactief handelen om optimaal in te spelen op trends. De flexibiliteit laat dan weer toe om snel te schakelen bij disruptieve gebeurtenissen. Om de voordelen, kosten en risico's van D365 Supply Chain Management verder te begrijpen, heeft Microsoft de opdracht gegeven aan Forrester Consulting om een ‘Total Economic Impact’-onderzoek (TEI) uit te voeren. In dit artikel delen we dan ook enkele van de belangrijkste inzichten uit het onderzoek, voordat u de volledige studie onderaan dit artikel kan downloaden. Prestaties en flexibiliteit. Een geavanceerde bedrijfsoplossing als D365 Supply Chain Management, combineert de prestaties van innovatieve softwareoplossingen met de nodige flexibiliteit. Elke onderneming heeft unieke behoeften, welke een oplossing vereisen die diezelfde complexiteit weet te verwerken. Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management beschikt dan ook over deze nodige functionaliteiten en specifieke vereisten. Schaalbaarheid. Organisaties weten als geen ander hoe variabel de vraag van de markt waarin ze zich begeven kan zijn. Hierdoor hebben veel bedrijven een oplossing nodig die gemakkelijk schaalbaar en aanpasbaar is om in te spelen op die veranderende behoeften. D365 Supply Chain Management biedt een zeer uitbreidbaar platform, welke zichzelf nog steeds efficiënt weet aan te passen aan de grootte en complexiteit van het bedrijf. Integratie. Een ERP-systeem als D365 Supply Chain Management biedt bedrijven een compleet platform aan functionaliteiten. Daarnaast voorziet de softwareoplossing hen de mogelijkheid om talloze integraties te implementeren, wat de kost en nood voor afzonderlijke bedrijfssofware vermijdt. De veerkracht van Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management. Alle gegevens in de wereld betekenen natuurlijk niets, zonder de geschikte tools om ze te verzamelen, analyseren en ernaar te handelen. De ERP-software D365 Supply Chain Management helpt uw toeleveringsketen proactief te stroomlijnen, zet gegevens om in inzichten en laat u genieten van een dynamisch platform, welke zich weet aan te passen aan de behoeften van de klant. Wenst u meer te weten over de potentiële financiële impact van D365 Supply Chain Management op uw bedrijf? Lees dan hier de volledige studie.
Lees verder
Onderscheidende klantervaringen met Connected Commerce.
Microsoft Dynamics 365, ERP-software

Onderscheidende klantervaringen met Connected Commerce.

30 maart 2022
Wereldwijd staan bedrijven voor dezelfde uitdaging, om zich aan te passen aan de snel veranderende vraag van de klant. Zowel B2B als B2C-bedrijven ondergaan hierdoor een grote digitale transformatie, om zo te kunnen beantwoorden aan de commerciële behoeften van de hedendaagse consument. Commerce is namelijk niet langer beperkt tot het punt van transactie, maar omvat alle relevante aspecten in het koperstraject. Met connected commerce streven bedrijven dan ook naar het creëren van een onderscheidende klantervaring, zowel via fysieke als digitale kanalen. Connected commerce is een geïntegreerde winkelervaring waarmee aankopen altijd, overal en op elk apparaat kunnen plaatsvinden. Deze aankopen zijn vervolgens niet alleen mogelijk op een smartphone, maar ook op horloges, tv’s en andere toestellen welke aangesloten zijn op het netwerk. Daarnaast wordt deze geïntegreerde winkelervaring gecombineerd met een persoonlijke, naadloze en uitmuntende klantervaring, welke meer dan ooit onderdeel vormt van een succesvolle connected commerce. Een uitmuntende klantervaring is namelijk wat voor veel consumenten de grootste drijfveer vormt om terug te keren voor volgende aankopen. Kunt u dit als bedrijf niet bieden, dan gaat de klant in de toekomst net zo goed naar uw concurrent. Dus, wat kan uw bedrijf nu precies realiseren met connected commerce? 1. Beantwoord en overstijg verwachtingen. Met behulp van connected commerce is uw bedrijf in staat om zowel uw klanten als medewerkers de ultieme omnichannel-ervaring te bieden. Zo zorgt u ervoor dat niet alleen uw klanten altijd en overal aankopen kunnen doen, maar ook dat uw verkoop- en voorraadteams diezelfde flexibiliteit hebben om verkopen te realiseren wanneer dat nodig is. Het beantwoorden en overstijgen van verwachtingen is op die manier een belangrijke succesfactor om een verdere klanttevredenheid te verwezenlijken. 2. Raadpleeg in realtime gegevens. Wanneer uw verkoop-, voorraad- en boekhoudsystemen allemaal met elkaar praten, heeft u een krachtig middel in handen: bruikbare gegevens. Hierdoor kunt u niet alleen een onderscheidende klantervaring bieden op elk mogelijk moment, maar beschikt u nu ook over de nodige gegevens om waardevolle inzichten te bekomen. Zo realiseert u een verdere bedrijfsgroei voor vandaag en ver in de toekomst. 3. Maak uw bedrijf toekomstbestendig. Elke klantinteractie in het koperstraject maakt onderdeel uit van een groter geheel, welke kan aangeven in welke richting uw klanten willen dat uw bedrijf gaat. Connected commerce biedt u hierdoor de mogelijkheid om in realtime te reageren op veranderingen in het consumentengedrag en bredere trends binnen de markt. Naarmate de technologie en behoeften van de consument evolueren, zal u bijvoorbeeld uw manier van zaken doen hoeven te veranderen. Met behulp van connected commerce bent u dan ook in staat om in te spelen op deze veranderingen en maakt u uw bedrijf toekomstbestendig. Vervul uw connected commerce met Microsoft Dynamics 365. Alle gegevens in de wereld betekenen natuurlijk niets, zonder de geschikte tools om ze te verzamelen, analyseren en ernaar te handelen. ERP-software als Microsoft Dynamics 365 Commerce helpt uw bedrijfsprocessen te stroomlijnen, zet gegevens om in inzichten en laat u genieten van een dynamisch platform, welke zich weet aan te passen aan de behoeften van de klant. Naast vooruitstrevende bedrijfstoepassingen op basis van Microsoft Dynamics 365, biedt iFacto u vervolgens het voordeel dat de implementaties telkens worden uitgevoerd door zeer ervaren consultants die u tal van tips & trics meegeven over de meest optimale werkwijze en hou u flexibel kunt inspelen op komende trends. Wenst u graag meer informatie omtrent onze oplossingen? Neem gerust contact op met één van onze experts.
Lees verder
Microsoft Dynamics 365: Uw transformatie in bedrijfsbeheer begint hier.
Dynamics 365 Finance & Operations, ERP-software

Microsoft Dynamics 365: Uw transformatie in bedrijfsbeheer begint hier.

29 maart 2022
Wenst u een digitale transformatie in uw bedrijfsbeheer te realiseren? Dan heeft u ongetwijfeld moderne bedrijfssoftware nodig, zoals ‘Microsoft Dynamics 365’. Deze bedrijfssoftware beschikt namelijk over een collectief aan intelligente bedrijfsapplicaties, waarmee u in staat bent om uw bedrijf te laten groeien, ontwikkelen en succesvol te zijn. Microsoft Dynamics 365 biedt u daarnaast de mogelijkheid om uw eigen keuzes te maken. Zo kunt u starten met de applicaties welke uw bedrijf echt nodig heeft en wanneer uw behoeften veranderen, kunt u nieuwe toepassingen toevoegen. Elk van deze toepassingen heeft de afzonderlijke kracht om uw bedrijfsproblemen op te lossen en te zorgen voor een beter inzicht in uw gegevens. Maar, wanneer u deze toepassingen echter combineert, heeft u de ware kwaliteiten in handen, welke Microsoft Dynamics 365 aanbiedt om uw bedrijf digitaal te transformeren. Beheer ieder aspect van uw bedrijf met doelgerichte applicaties. Microsoft Dynamics 365 biedt uw bedrijf een collectief aan verschillende applicaties, welke u in staat stellen om uw bedrijfsbeheer te optimaliseren en klantrelaties te verbeteren. Ongeacht de sector waarin u actief bent of de markt waarin uw bedrijf zich begeeft. Of u nu één, een paar, of juist alle applicaties van Microsoft Dynamics 365 kiest te gebruiken. Alle verschillende applicaties zijn namelijk voorzien om nauw samen te werken met elkaar, waardoor een compleet platform aan applicaties ontstaat die alle activiteiten in uw bedrijf weten te verbinden. Van zaken als het verbeteren van uw klantrelaties tot het beheer van uw toeleveringsketen. Enkele van de verschillende bedrijfsactiviteiten waar Microsoft Dynamics 365 een antwoord op biedt, zijn: Supply Chain Management: Organiseer uw planning, productie, opslag en het transport van uw toeleveringsketen, om de efficiëntie van uw bedrijf te optimaliseren en doorlooptijden te verkorten. Finance: Beheer de financiële activiteiten van uw bedrijf. Controleer de prestaties ervan in real time en neem beslissingen op basis van betrouwbare gegevens en data. Zo kunt u toekomstige trends voorspellen en doordachte beslissingen maken. Commerce: Biedt uw klanten een gepersonaliseerde aanpak en benader hen via verschillende kanalen om uw verkoop te verhogen en klantrelaties te verbeteren. Wapen u daarnaast tegen de toenemende betalingstermijnen van uw klanten, door uw inkoopplanning te verbeteren. Voor ieder type bedrijf, van KMO to corporate. Met Microsoft Dynamics 365, heeft u alle tools in handen om uw operationele kosten en doorlooptijd van uw bedrijfsactiviteiten te verlagen. Bij iFacto hebben we dan ook alle nodige expertise om samen met u te bepalen welke Dynamics 365 oplossing en aanpak de beste fit is voor uw bedrijf. Ongeacht de omvang en complexiteit van uw bedrijf, of hoe ver u ook staat in u digitale transformatie, de suite van Dynamics 365 applicaties heeft ook voor uw bedrijf de juiste oplossing. Van ‘Dynamics 365 Business Central’ tot ‘Dynamics 365 Finance & Operations’. Beheer uw financiën: Microsoft Dynamics stelt u niet alleen in staat om de productiviteit, maar ook de efficiëntie van uw medewerkers te optimaliseren. Samen met het uitgebreide aanbod aan functionaliteiten van Microsoft Dynamics 365, zult u zich zo efficiënt weten aan te passen aan toekomstige financiële veranderingen en trends. Krijg een globaal overzicht van uw lopende zaken en stroomlijn uw financiële afwikkeling en rapportage. Optimaliseer uw productiviteit: Optimaliseer de kwaliteit van uw bedrijfsbeheer en vergroot zo de klanttevredenheid. Microsoft Dynamics 365 beschikt namelijk over heel wat verschillende functionaliteiten, om de productiviteit van uw bedrijf te vergroten. Zo kunt u onder meer de productiecapaciteit van uw bedrijfsactiviteiten opschalen en planningen eenvoudig opmaken. Versnel het proces van offerte tot betaling, met een grotere klanttevredenheid als gevolg. Verbeter uw toeleveringsketen: Een beter beheer over de toeleveringsketen van uw bedrijf, zorgt ervoor dat u onder meer uw bedrijfskosten kunt verlagen. Vermijd gemiste verkopen, optimaliseer uw voorraadniveaus en voorkom voorraadtekorten, zodat u sneller kunt reageren op de bestellingen van klanten. Dat is de realiteit die Microsoft Dynamics 365 uw bedrijf biedt. Til uw bedrijf naar een hoger niveau met eindeloze mogelijkheden. Microsoft Dynamics 365 is veel meer dan alleen een ERP-systeem. Zo werken de Dynamics 365-applicaties onder meer perfect samen met verschillende modules van het Microsoft Power Platform. Daarnaast leveren de Dynamics 365-applicaties veel meer voordelen dan traditionele bedrijfssoftware voor het beheer van bedrijfsprocessen en het verbeteren van klantenrelaties. Dit is mogelijk doordat Microsoft Dynamics 365 moderne integraties bevat als; ‘Power BI', de meest gebruikte bedrijfsanalysetool en ‘Cortana Intelligence’, een kunstmatige intelligentie die bedrijfsinzichten en voorspellingen creëert. Ten slotte beschikt Microsoft Dynamics 365 over een diepe integratie met de Microsoft Office 365 applicaties, welke de domeinen van bedrijfsbeheer en persoonlijke productiviteit met elkaar combineren. Zo omvat Microsoft Dynamics 365 ook de volgende toepassingen; Microsoft Dynamics 365 For CRM: Microsoft Dynamics 365 geeft u meteen toegang tot verschillende CRM-toepassingen. Zo heeft u de keuze tussen toepassingen voor zaken als verkoop, klantenservice en projectopvolging. Deze modules zijn vervolgens perfect te combineren met andere Microsoft-toepassingen zoals Office 365, als samenhangend geheel voor extra efficiëntie. PowerApps: Een onderdeel van het Microsoft Power Platform, waarmee u snel en gemakkelijk de applicaties kunt maken die u nodig heeft zonder specifieke vaardigheden te hebben. Power Automate: Een innovatieve applicatie van het Microsoft Power Platform, voor het automatiseren van verschillende workflows. AppSource: Een online platform van Microsoft die externe applicaties samenbrengt voor de producten; Dynamics 365, Power BI, Office 365, Azure. Kies de oplossing die best voor u werkt. Met Microsoft Dynamics 365 beschikt u over een platform aan intelligente bedrijfsapplicaties waarmee u alles in handen heeft om uw bedrijfsbeheer te transformeren en betere klantervaringen te leveren. Naast vooruitstrevende bedrijfstoepassingen op basis van Microsoft Dynamics 365, biedt iFacto u vervolgens het voordeel dat de implementaties telkens worden uitgevoerd door zeer ervaren consultants die u tal van tips & trics meegeven over de meest optimale werkwijze en hou u flexibel kunt inspelen op komende trends. Wenst u graag meer informatie omtrent onze oplossingen? Neem gerust contact op met één van onze experts.
Lees verder
Wanneer heeft uw bedrijf behoefte aan een ERP-systeem?
Dynamics 365 Business Central, ERP-software

Wanneer heeft uw bedrijf behoefte aan een ERP-systeem?

5 januari 2022
Zodra een bedrijf groeit, nemen ook de hoeveelheid data en gegevens toe. Veel groeiende bedrijven stellen zich bijgevolg niet langer meer de vraag of zij al dan niet een ERP-systeem nodig hebben, maar eerder wanneer. Zo kan het beheer van grote hoeveelheden gegevens, accounts, programma’s, ... veel tijd en kosten opleveren, doordat de bedrijfsvoering ondoelmatig verloopt. Zelfs wanneer de implementatie van een ERP-systeem voorafgaande kosten met zich meebrengt, is uw bedrijf verzekerd geld uit te sparen op lange termijn doordat processen gestroomlijnd worden en de bedrijfsvoering wordt gemaximaliseerd. Desondanks er geen harde regel is die bepaalt wanneer een bedrijf nood heeft aan een ERP-systeem, kunnen veelvoorkomende complicaties dit echter wel naar voren brengen. Wanneer uw bedrijf zich identificeert met de volgende pijnpunten, is de kans groot dat u behoefte heeft aan een ERP-systeem. U bent uw huidige softwareoplossing ontgroeid. Wanneer uw bedrijfsgegevens en data toenemen, is de kans groot dat u tegen de limieten van uw bestaande softwareoplossing botst. Dit kan zich onder meer vertalen in een trage doorstroom van gegevens, mismanagement en een algemene daling van de productiviteit. Een ERP-systeem is in tegenstelling ontworpen om grote hoeveelheden gegevens op te slaan, beheren en verdelen. Zo wordt de automatisering van logistieke, commerciële, financiële en administratieve bedrijfsprocessen samengebracht in één bedrijfsbrede softwareoplossing. Doordat alle belangrijke gegevens gekoppeld en voor iedereen beschikbaar zijn, weet een ERP-systeem hierdoor ruimte te bieden aan bedrijven voor een aanhoudende groei. Uw bedrijfsprocessen verlopen ondoelmatig. Een tekort aan communicatie en samenwerking tussen uw bedrijfsprocessen kan leiden tot onvoorziene complicaties in uw bedrijfsvoering. Naarmate uw bedrijf groeit, wordt het namelijk moeilijker een overzicht te behouden over al uw verschillende deelactiviteiten, gegevens en gebruikers. Een ondoelmatig verloop van bedrijfsprocessen is bijgevolg een van de grootste drijfveren voor bedrijven om de overstap te maken naar een ERP-systeem. Moderne ERP-systemen zoals ‘Microsoft Dynamics 365 Business Central’ zorgen er namelijk voor dat iedere medewerker van uw bedrijf over accurate en correcte informatie beschikt. De structurering van deze informatie laat zo een naadloze samenwerking van processen toe, wat de kans op fouten en misverstanden verkleint. Met behulp van een ERP-systeem zijn groeiende bedrijven dan ook in staat hun bedrijfsprocessen te stroomlijnen en automatiseren, in één verbonden softwareoplossing. U voldoet niet langer aan de klantverwachting. Klanten zijn voor ieder bedrijf van cruciaal belang. Het laatste wat een groeiend bedrijf dus nodig heeft, is dat het niet weet te voldoen aan de eisen van haar klanten. Als bedrijf kan het niet eenvoudig zijn om alle klantgegevens, productinformatie en rapportages correct te beheren. Zoals we reeds in bovenstaande paragraaf hebben aangehaald, weet een ERP-systeem al uw data te organiseren en beheren in één centraal systeem. Dit zorgt voor een verbeterde communicatie tussen uw deelactiviteiten, waardoor doorlooptijden korter worden en u dus beter in staat bent om klantafspraken na te komen. Bijgevolg zult u niet alleen kunnen voldoen aan de klantverwachting, maar zult u ook proactiever kunnen communiceren, waardoor uw klanttevredenheid zal stijgen. Ten slotte kan u met behulp van dashboards in één oogopslag zien hoe uw bedrijf ervoor staat, wat u in staat stelt om uw klantactiviteiten te schalen en u bereid bent voor elke toename in vraag naar uw producten. U spendeert veel aan software integraties. Zonder een ERP-systeem is er een hoge waarschijnlijkheid dat uw bedrijf berust op meerdere software integraties, om al uw gegevens te beheren en uw bedrijfsprocessen te stroomlijnen. Maar al deze verschillende systemen, toepassingen en applicaties komen natuurlijk met een meerkost. Zo kan de kost voor licentiekosten, opleidingen en het werk dat vereist is om uw systemen te laten samenwerken, zeer snel oplopen. Een ERP-systeem is daarentegen een enkele softwareoplossing, welke uw hele bedrijf verbindt en uw bedrijfsprocessen stroomlijnt. Zo weet een ERP-systeem bijvoorbeeld ook perfect samen te werken met andere, reeds aanwezige software integraties en heeft u de mogelijkheid om zelf oplossingen te ontwikkelen op basis van de Microsoft Cloud, … Deze flexibiliteit zorgt ervoor dat u het systeem volledig kan aanpassen aan de noden van uw bedrijf. Een ERP-systeem als Microsoft Dynamics 365 Business Central, kan ten slotte ingezet worden als een cloudtoepassing. Dit wil zeggen dat u de software huurt in plaats van aankoopt, waardoor de kostprijs sterk daalt. De maandelijkse facturatie zorgt bovendien voor een spreiding van de kosten. Ten gevolge van dit huurmodel, kunt u de implementatietijd zeer kort houden. ERP met iFacto. Naast een vooruitstrevende ERP-toepassing als Microsoft Dynamics 365 Business Central, biedt iFacto u het voordeel dat de implementaties telkens worden uitgevoerd door zeer ervaren consultants die u tal van tips & tricks meegeven over de meest optimale werkwijze en hoe u flexibel kunt inspelen op komende trends. Wenst u graag meer informatie omtrent onze oplossingen? Neem gerust contact op met één van onze experts.
Lees verder
ERP-software: Het kloppend hart van de groothandel.
Distri+, Microsoft Dynamics 365, ERP-software

ERP-software: Het kloppend hart van de groothandel.

14 september 2021
Voor de distributie en groothandel, die steeds een evenwicht hoeven te zoeken tussen hun logistieke, administratieve en financiële diensten, vormen de bedrijfsprocessen één van de belangrijkste bronnen van het concurrentievermogen. Gelukkig kunnen hedendaagse softwareoplossingen daarbij helpen. Het antwoord dat iFacto hierop biedt is Distri+. Distri+ is een geïntegreerde ERP-oplossing op basis van Microsoft Dynamics 365 Business Central, welke gericht is op de groothandel en distributie. Distri+ brengt al uw logistieke, administratieve en financiële bedrijfsprocessen samen in één geïntegreerd platform, waardoor u uw bedrijfsbeheer kunt optimaliseren. Zo blijft u de concurrentie voor, kunt u voldoen aan de steeds stijgende klantverwachtingen en zorgt u ervoor dat alle medewerkers toegang hebben tot up-to-date informatie. Al uw logistieke processen in één platform Een standaard ERP-oplossing als Microsoft Dynamics 365 Business Central maakt uw bedrijf efficiënter, vermindert uw administratie, helpt u kosten te besparen en geeft u een goed overzicht op uw klantinteracties en bedrijfsactiviteiten. Dankzij onze geïntegreerde ERP-oplossing Distri+ beschikt u ook over een krachtige oplossing, specifiek voor de groothandel en distributie. Inkoop: Een succesvolle verkoop begint bij uw eigen inkoop. Door gebruik te maken van Distri+ weet u steeds wat en hoeveel u precies zou moeten bestellen, waardoor u altijd grip hebt over al uw bestellingen bij verschillende leveranciers. Koopt u als groothandelaar of distributeur afgewerkte producten in, stelt u die zelf nog samen of gaat u assembleren? Door uw inkoopplanning te verbeteren, neemt u betere beslissingen en kunt u de kwaliteit en prestaties van uw leveranciers correct opvolgen. Verkoop: Het verkoopproces is het belangrijkste aspect van uw bedrijf. Een accuraat en correct overzicht over uw prijzen, kortingen en voorraad is daarom essentieel. Distri+ biedt u de mogelijkheid uw verkooporders op diverse manieren in te geven, klanten aan te maken en snel offertes op te maken. Door gebruik te maken van Distri+ zorgt u er vervolgens voor dat uw salesteam steeds toegang heeft tot klantinzichten, voorraden, eerdere aankopen, offertes en promoties. Ten slotte maakt u eenvoudig nieuwe artikels aan en voert u efficiënt prijswijzigingen door. Voorraadbeheer: Als groothandelaar of distributeur wilt u inzicht hebben in de actuele voorraad, waar de producten liggen en weten wanneer er wat binnenkomt en buitengaat. Dit soort informatie moet u niet langer in spreadsheets bijhouden. Door gebruik te maken van Distri+ krijgt u een volledige controle over uw voorraad. Het ondersteunt uw bedrijf met een slim voorraadbeheer, gebruiksvriendelijke applicaties en zelfs een compleet ‘WMS-systeem’, waardoor u altijd beschikt over een optimaal voorraadniveau. Meer informatie. Meer orders, minder kans op fouten Een prioritaire sterkte van Distri+ is dat u slechts eenmalig gegevens en data hoeft in te voeren, die daarna overal in uw ERP-systeem te vinden en bewerken zijn. Dusdanig wordt een verandering in uw systeem automatisch toegepast op alle desbetreffende gegevens en producten. Zaken als deze klinken vanzelfsprekend maar dat zijn ze zeker niet. Vele groothandelaars werken vandaag namelijk nog met afzonderlijke systemen. Deze systemen zijn soms gesynchroniseerd maar lang niet altijd. Dit is niet alleen een tijdrovende opdracht, maar is ook zeer gevoelig voor het maken van fouten. Moet u veel veranderingen doorvoeren, dan is een fout snel gebeurd. Met behulp van Distri+ is dit dan ook verleden tijd. Een waaier aan mogelijkheden Wanneer de standaardfunctionaliteiten van Distri+ nog niet helemaal zouden voldoen, heeft u met iFacto de mogelijkheid om Distri+ zelfs nog verder uit te breiden. Zo kunt u kiezen voor een waaier aan verschillende apps voor zaken als: e-commerce, business intelligence, document management en nog veel meer. Hierdoor kunt u eenvoudig, snel en veilig nog meer waarde toevoegen aan uw bestaande IT-systeem. Uw groothandel of distributiebedrijf onderscheiden van de concurrentie, het is nu een realiteit met Distri+. Kies voor een geïntegreerde ERP-oplossing met iFacto Wilt u verder ontdekken wat Distri+ voor uw bedrijf kan betekenen of wenst u meer info over onze oplossingen? Neem gerust contact op met één van onze experts en we bekijken hoe we uw bedrijf kunnen verder helpen.
Lees verder
WHITEPAPER | Marktonderzoek: Cloudstrategie bij grote en middelgrote Belgische bedrijven

WHITEPAPER | Marktonderzoek: Cloudstrategie bij grote en middelgrote Belgische bedrijven

19 februari 2021
De coronacrisis heeft de digitale transformatie versneld, alvast wat de digitale werkplek betreft. Maar wat met de andere domeinen op de digitale snelweg? Wie de economie in de gaten houdt, weet dat we moeten evolueren naar een ‘digital first’-aanpak op elk beleidsniveau en in alle sectoren. In de toekomst wordt elke organisatie op de een of andere manier een digitaal bedrijf. Of niet, en dan dreigt ze irrelevant te worden. Micronos en de Cronos Groep voerden een diepgaand onderzoek uit naar cloud- en digitale strategieën bij grote en middelgrote Belgische organisaties. Meer dan 160 CIO's en IT-managers namen deel en spraken openlijk over hun uitdagingen, ervaringen en strategieën om naar de cloud te verhuizen en een digitaal bedrijf te worden. Download het rapport om inzicht te krijgen in de belangrijkste cijfers, trends en geleerde lessen.
Lees verder
WHITEPAPER | Voorbereid zijn voor B2B e-commerce in (en na) 2021
E-commerce

WHITEPAPER | Voorbereid zijn voor B2B e-commerce in (en na) 2021

2 februari 2021
In de loop der jaren hebben we e-commerce trends ingrijpend zien veranderen. Digitalisatie en technologische transformatie blijven de overkoepelende doelen die aan de basis liggen van deze trends. 2020 versnelde de digitalisering, maar zorgde ook voor disruptie in de trends die we in de toekomst verwachtten.  Meer dan ooit is er de noodzaak voor bedrijven om agility en digitale transformatie te omarmen. Om bedrijven te helpen hierin te slagen heeft Sana een uitgebreid rapport samengesteld over hoe je voor te bereiden op e-commerce in 2021 en lang. Download het rapport and be prepared!
Lees verder
B2B e-commerce trends in 2021 en daarna
E-commerce

B2B e-commerce trends in 2021 en daarna

12 januari 2021
Het meest disruptieve jaar wereldwijd is ten einde gelopen, nu is het tijd om te kijken naar waar jij jouw B2B e-commerce moet positioneren om competitief te blijven in 2021. In deze blog bespreekt Arno Ham, Chief Product Officer bij Sana Commerce, de belangrijkste opkomende B2B E-Commerce Trends in 2021 en daarna. Net zoals vorige jaren gaat het bij de meeste B2B e-commerce trends over het verbeteren van de klantervaring en het klantgemak. Nieuwe en slimmere technologie geeft eerdere trends de kans om nog verder te ontwikkelen. Adoptie van e-commerce wordt onvermijdelijk De Corona pandemie heeft B2B bedrijven gepusht als het gaat over digitale transformatie. Volgens onderzoek van McKinsey & Company heeft meer dan 75% van de B2B-kopers en -verkopers de voorkeur voor online aankopen en interactie op afstand met verkopers, in plaats van traditionele persoonlijke verkoopinteracties. Slechts 20% van de B2B-kopers zegt te willen dat traditionele, persoonlijke verkoop terugkeert. Het goede nieuws is dat B2B-kopers bereid zijn meer uit te geven wanneer ze online aankopen doen. Bron: Mckinsey & Company Het is niet langer de vraag of je met jouw bedrijf online moet gaan, maar wanneer. Veel B2B bedrijven die nog geen e-commerce oplossing hebben beginnen nu met zoeken naar aanbieders van oplossingen. Zelfs bedrijven die in 2020 het hoofd alleen maar boven water wilden houden tijdens de pandemie hebben gezegd dat ze in 2021 een e-commerce oplossing zullen implementeren. In 2020 zijn de prioriteiten dus duidelijk veranderd. API-gestuurde e-commerce Wat is API-gestuurde e-commerce? Het is een mix van e-commerce functionaliteit die zichtbaar is via API (Application Program Interface). Een API stelt in principe de regels vast voor de manier waarop software moet samenwerken en met elkaar moet communiceren. API-gestuurde e-commerce omvat winkelwagentjes, checkout, betalings- en bestelfuncties. Het heeft alle basis transactie functies van een e-commerce site. API-gestuurde e-commerce oplossingen stellen bedrijven in staat om sneller te innoveren en voortdurend te ontwikkelen om aan de steeds veranderende verwachtingen van de klant te voldoen. We weten dat API-gedreven e-commerce de toekomst is. Daarom hebben we de stappen genomen om het in onze oplossing op te nemen. Sana Commerce Cloud is ontwikkeld met een API-first benadering. De early adopters maken al gebruik van API-gedreven e-commerce, maar dit is een trend die we in 2021 op gang zullen zien komen. Niche B2B online marktplaatsen worden alsmaar populairder In plaats van te shoppen op platforms zoals Amazon, waar zelfs zoekopdrachten voor specifieke producten duizenden hits opleveren, bieden niche platforms een persoonlijkere ervaring en simpelere stappen voor de gebruiker. In 2019 zagen we al nichemarkten ontstaan in de gezondheidszorg. In 2020 voorspelde Forrester de volledige (her)opkomst van niche B2B-marktplaatsen. Deze online nichemarkten zullen ook in 2021 aantrekkelijk blijven voor B2B-verkopers en -klanten. Online marktplaatsen bieden verkopers zowel voor- als nadelen. Ze kunnen een passende keuze zijn voor nieuwe B2B-verkopers, omdat ze geen investering vooraf vereisen en er ook niet veel behoefte is aan marketing om te groeien in een nieuwe markt. Echter, zodra de verkoopcijfers stijgen, houden de transactiekosten de winstmarges laag. Maar wat wij zien als het grootste nadeel van online marktplaatsen is dat ze klantcontact en data voor zichzelf houden. Dit betekent dat in dit tijdperk van personalisatie en optimale gebruikservaring, verkopers, fabrikanten en merkeigenaren het contact met, en het leren kennen van klanten mislopen. De opkomst van Progressive Web Apps (PWAs) PWAs worden via het web geleverd en ze zijn ontworpen om op alle mobiele apparaten en systemen te werken. Mobiele apps daarentegen worden speciaal voor Android, IOS en andere besturingssystemen gemaakt. PWAs bieden dus het voordeel dat bedrijven slechts één generieke app hoeven te maken en te onderhouden, maar ook dat klanten maar één app meer hoeven te downloaden en te installeren. PWAs bieden ook betere performance én offlinemogelijkheden. Tegenwoordig zijn marketinginspanningen alleen niet meer voldoende om jouw klanten te bereiken. Statista voorspelt dat mobiele e-commerce sales goed zal zijn voor 73% van het wereldwijde totaal. Dat betekent dat jij jouw klanten dezelfde ervaring moet bieden op verschillende apparaten. De beste manier om kopers een geweldige mobiele, tablet, en webervaring te bieden is door te kiezen voor e-commerce gebouwd met PWA-technologie. In 2020 zagen we reeds een toename van B2C-webshops die gebruik maken PWA-technologie. Nu hebben we bij Sana één van de eerste volledige PWA e-commerce oplossingen ontwikkeld. In 2021 zullen we een stijging zien in B2B-webwinkels die als PWA’s worden gebouwd.  B2B e-commerce focust op eco-bewustzijn We zien nu al dat B2C e-commerce bedrijven een stap zetten in de richting van het verminderen van hun milieu-impact. Dit omvat het benadrukken van de impact van bepaalde acties op hun klanten. Sommige webwinkels bestempelen bijvoorbeeld krappe levertijden als meer CO2 uitstotend dan ruimere levertijden. Dit stelt klanten in staat om hun impact te verminderen en tegelijkertijd de efficiëntie van het leveringsproces voor het bedrijf te verbeteren. Dit is momenteel nog niet de norm in B2C, en we verwachten niet dat het een grote impact zal hebben op de B2B e-commerce trends in 2021. Maar nu mensen over de hele wereld en over de hele demografie heen zich meer bewust worden van de milieuproblematiek thuis en op het werk, zal het tonen en aanbieden van duurzamere opties in de webwinkel B2B-bedrijven een concurrentievoordeel opleveren. Niet alleen dat, maar bedrijven moeten vaak ook rapporteren over hun emissies en andere milieueffecten. Het optimaliseren van hun leveringsketen en andere e-commerce processen kan de sleutel zijn tot het behalen van dergelijke doelstellingen. Dit is waar e-commerce software en de juiste systeemintegraties een belangrijke rol kunnen spelen, niet alleen om de impact op het milieu te verminderen, maar ook om de efficiëntie en kosteneffectiviteit van bestel- en fulfillmentprocessen te verhogen. Een onbenutte tool: Augmented- en Virtual Reality (AR en VR) In B2C zijn Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) een groeiende trend, gericht op het leveren van een inspirerende en meeslepende klantervaring. In real life scenario’s zijn er grote mogelijkheden om AR en VR te gebruiken in B2B. Het kan bijvoorbeeld gebruikt worden om de juiste onderdelen of custom designs aan te bieden. We praten graag veel over AR en VR omdat we zien dat het zo gangbaar is in B2C. Na een gesprek met experts op dit gebied zag ik echter dat het in B2B een brug te ver is voor de meeste bedrijven. Dat is jammer, want het gebruik ervan kan klanten veel voordelen opleveren en de B2B-koopervaring gemakkelijker maken. Met AR en VR kunnen namelijk veel stappen worden overgeslagen en dus tijd worden bespaard.
Lees verder
Optimale datavisualisatie met behulp van BI
Business intelligence

Optimale datavisualisatie met behulp van BI

6 april 2020
Door een steeds verdergaande automatisering van de bedrijfsprocessen wordt er dagelijks een overvloed aan data gegenereerd doorheen de organisatie. Voor vele ondernemingen zijn deze data een ‘verborgen' schat aan informatie, die de basis kunnen vormen voor doelgerichte acties en toekomstgerichte beslissingen. Hoe kan die rijkdom nu ten volle benut worden? En op welke manier kan een (visueel) overzicht gecreëerd worden? Dat blijft de hamvraag. De zoektocht start met efficiënte rapportering Goede rapportering zal zorgen voor een duidelijke en gestructureerde dataweergave, zodat diepgaande analyse mogelijk is. Let op dat u zichzelf niet verliest in de grote hoeveelheid beschikbare data. Het is belangrijk om selectief te zijn en te kiezen voor de meest interessante data voor uw bedrijf. Deze keuze kan gebaseerd zijn op verschillende KPI’s binnen uw onderneming. Op basis van de KPI’s kan gericht gemeten worden én weet u welke data daarvoor nodig is. In elke situatie blijft het van belang om voldoende middelen en data ter beschikking te hebben, dit om een correcte analyse te garanderen. Business Intelligence (BI) om binnen uw data te navigeren Losstaande data hebben per definitie weinig betekenis, pas wanneer ze met elkaar in verband worden gebracht en interpretatie mogelijk is, kunnen deze worden omgezet in waardevolle informatie. Vaak zijn data versnipperd en verspreid doorheen het hele systeem, of verstopt in verschillende softwareoplossingen. Hierdoor zijn gegevens moeilijk vindbaar en vaak niet beschikbaar.  Wanneer u gebruik wilt maken van data om uw bedrijfsprocessen verder te gaan optimaliseren kan een Business Intelligence (BI) tool soelaas brengen. Het eerste deel van het begrip, namelijk ‘business’, staat voor uw bedrijfsactiviteiten. Het tweede deel, ‘intelligence’, staat voor het bekomen van accurate en up-to-date informatie die helpt bij het nemen van goed onderbouwde beslissingen inzake financiële, commerciële en operationele processen. BI-oplossingen gaan gegevens verzamelen doorheen de verschillende softwaretoepassingen (Dynamics 365 Business Central, CRM, websites en -shops, etc.). Deze oplossingen geven u de mogelijkheid om de verzamelde data te gaan verwerken, verbanden te leggen, te interpreteren en te gaan visualiseren. Op basis van BI kunt u betere strategische en operationele beslissingen nemen, gebaseerd op de vooropgestelde KPI’s die u stelt voor uw onderneming. Deze kunnen een ware stimulans betekenen voor onder andere uw uitlevergraad, klantentevredenheid, retours, omzet, marge enzovoort. Is BI enkel voor grote bedrijven? Zeker niet, het aanbod is de afgelopen jaren enorm uitgebreid. Er zijn verschillende BI-tools die relatief eenvoudig zijn te implementeren bij KMO’s. Plus! Elk bedrijf groot of klein wil graag weten hoe de zaken er voor staan. Veel van deze toepassingen kunt u zelf beheren en gebruiken, zonder technische kennis. Tools om de schat in zicht te brengen. Power BI Het interpreteren van rapporten is vaak een tijdrovend werk. Daarom kunt u beroep doen op een tool zoals ‘Power BI’ voor de visualisatie van complexe data en rapporteringen. Deze tool maakt uw data dynamisch en legt verbanden. Aan de hand van een minimale input beschikt u in een handomdraai over real-time rapporteringen, visueel voorgesteld in overzichtelijke dashboards. Bedrijven wensen een real-time overzicht te hebben wat er speelt. U wilt in een vingerknip kunnen zien hoe uw onderneming presteert zowel op financieel als operationeel vlak. U wilt niet alleen weten “wat” er gebeurt maar ook “waarom” het gebeurt. Stel, de verkoopcijfers liggen 10% lager dan gebudgetteerd, dan wilt u uiteraard ook weten waarom dat zo is. Dankzij Power BI kunt u makkelijk doorklikken en de oorzaken van uw vaststellingen achterhalen. Vervolgens kan u overgaan tot gerichte acties, aangezien u alle nodige informatie voor handen heeft.  U hoeft ook helemaal geen data expert te zijn om met Power BI te kunnen werken. Met minimale training kunt u zelf rapporten en dashboards gaan samenstellen en deze delen doorheen de gehele organisatie. Birds Wilt u de stap naar Power BI snel en gemakkelijk maken? BIRDS bestaat uit een Datahub waarin data uit Microsoft Dynamics 365 Business Central, NAV en zo mogelijk andere bronnen worden samengebracht, gestructureerd en daarna gevisualiseerd met Power BI of Excel. De krachtige backend zorgt voor snelle, flexibele en betrouwbare rapportages. Standaard levert BIRDS een complete set aan rapportages voor verkoop, inkoop, voorraad, grootboek, debiteuren en crediteuren. Daarmee bent u in staat KPI's voor de gehele organisatie inzichtelijk te maken en sneller bij te sturen op uitzonderingen. De rapporten zijn eenvoudig aan te passen aan uw eigen wensen en kunnen worden getoond in uw eigen huisstijl. Jet Reports Vaak verliezen bedrijven enorm veel tijd met het manueel copy-pasten of exporteren van data vanuit een ERP-oplossing naar Excel, om vervolgens deze data te gaan bewerken en rapportages op te bouwen. Wanneer u wenst te rapporteren op basis van live data gaat de manuele werkwijze vaak gepaard met een hoge foutenlast, omdat de data geëxporteerd en gemanipuleerd worden buiten het systeem om, en deze gegevens vaak al niet meer up to date zijn. Ook het achterhalen van de onderliggende details van bepaalde cijfers en evoluties is vaak moeilijk en tijdsintensief. Met behulp van een externe rapportage-tool zoals Jet Reports kunt u data vanuit het ERP en/ of CRM rechtstreeks importeren en verwerken in uw vertrouwde Excel-omgeving. De volledige integratie met uw ERP-oplossing zorgt ervoor dat u beschikt over live data bij het opmaken van uw rapporten in Excel. Jet Reports stelt u in staat om de onderliggende oorzaken van cijfers en trends makkelijk achterhalen. Daarnaast kunt u beroep doen op de vele out-of-the-box rapporteringen die standaard voor handen zijn. Het is zelfs mogelijk om op een eenvoudige manier deze rapporten aan te passen, zonder dat er enige programmeerkennis vereist is. U kunt dus zelf bepalen welke data relevant is om op de rapporten te vermelden met betrekking tot uw vooropgestelde KPI’s. Wenst u graag meer informatie omtrent deze tools? Of benieuwd welke tool perfect bij uw bedrijf aansluit? Onze experts zoeken het tot op de bodem uit.  
Lees verder
5 Supply chain uitdagingen voor de levensmiddelenindustrie
Dynamics 365 Business Central, Foodware 365

5 Supply chain uitdagingen voor de levensmiddelenindustrie

4 maart 2020
De verschillende schakels uit ieders ketenbeheer zijn volop in beweging. Onder invloed van verder evoluerende markt-, consumenten- en duurzaamheidseisen is de focus op transparantie van de logistieke processen meer dan ooit van primordiaal belang in de voedingsindustrie. Hand in hand met deze wijzigende trends en uitdagingen neemt de snelheid waarmee nieuwe technologie de markt beïnvloedt, een steeds grotere versnelling aan. Het verwondert dan ook niet dat workshops, demo’s en opleidingen om supply chain managers voor te bereiden op een toekomstgerichte ketenbewaking als paddenstoelen uit de grond schieten. Er is zoveel in beweging dat het inschatten van welke trend(s) en/of technologie(ën) impact zal hebben op uw supply chain en welke procesverschuivingen dit met zich zal meebrengen, geen eenvoudige opdracht is. Ook binnen de Foodsector moeten we ons de vraag stellen met welke trend we mee willen. Gaan we bijvoorbeeld app-gewijs op zoek naar de beste gemene deler in technologieën en oplossingen of investeren we vandaag met focus op een brede technologie, zoals Microsoft, om gewapend alle toekomstige opportuniteiten aan te kunnen? 1. Eindklanteisen rechtstreeks opgelegd aan fabrikanten door groeiende e-commerce Ook binnen de voedingsindustrie is rechtstreekse verkoop van fabrikanten aan eindklanten niet enkel meer voorbehouden voor ‘niche producten’ en/of ‘geschenkartikelen’. Denk maar aan de hype van leveranciers van foodboxen met kant-en-klare kookpakketten die rechtstreeks aan huis worden geleverd. Alsook de groeiende ‘click & collect’ markt, waarbij u rechtstreeks de producten in een webshop bestelt en ophaalt in een afhaalpunt. Informatiesystemen moeten zowel op aanvoer, uitlevering als productie kort op de bal kunnen spelen en inzicht geven in behoeftes en capaciteiten. Parameters als houdbaarheden van bederfbare producten, allergenen en kwaliteitslabels zorgen voor extra dynamiek. Daarnaast zult u als fabrikant rechtstreeks geconfronteerd worden met de verwachtingen en terugkoppeling van elke individuele klant. Fabrikanten van e-commerce verkoop worden vaak pas na opstart van de webshop geconfronteerd met de uitdagingen die een verschuiving naar een B2C keten met zich mee brengt. Logistieke dienstverleners profileren zich als bruggenbouwers tussen de eindklant en de fabrikanten. Een transparante uitwisseling van data (voorraden, houdbaarheden, bestellingen, transporten, traceerbaarheid …) is hierbij uiterst belangrijk. Het beheer van EDI berichten is hierbij primordiaal. Maar ook het beheer van de e-commerce verkoop vraagt voor een sterk IT project (vb. Sana), dat naadloos aansluit op een snelle en efficiëntie productie en WMS aansturing. Een moderne, vraag gestuurde supply chain versterkt uw positie om bovenstaande uitdagingen aan te pakken en aan te kunnen. 2. Paradigma verschuiving van supply chain als kostenplaats naar USP Geen enkele tak in de levensmiddelenbranche ontsnapt aan de continue innovatie en vernieuwing binnen de maatschappelijke trends en de producten zelf.  Zie maar naar de groeiende trend in vegan snacks , waarbij consumenten actief zoeken naar alternatieven, zonder te moeten inboeten op smaak. Ook maatschappelijk schuift er heel wat én de consument is steeds meer begaan met het milieu. Zelfs de meest stabiele sectoren zoals koffie zijn hieraan onderhevig. Daar waar we vroeger koffiebonen, gemalen koffie en koffiefilters hadden, duwen we nu onze koffie ook nog eens in pads, capsules,… en willen we allemaal weten waar onze koffie vandaan komt. De consument ontpopt zich tot een echte koffiesommelier en legt zo, aan u als producent, rechtstreeks zijn vele en wisselende eisen op. Als producent moet u hieraan blijven voldoen en met de steeds sneller innoverende markt mee evolueren. Uiteraard betekent dit ook dat alle bedrijfsprocessen hierop moeten afgestemd worden. Deze bedrijfsprocessen kunt u stroomlijnen met Microsoft Dynamics 365 Business Central. Om te beantwoorden aan de specifieke eisen van uw voedingsbedrijf wordt Foodware 365 toegevoegd aan deze standaard ERP-oplossing. Foodware 365 is uitgerust met specifieke functionaliteiten gericht op productie- en handelsbedrijven in de voedingsindustrie. Van bewaking van THT bij levering, FEFO-verwerkings en blokkeren van loten tot het beheer van de afleveringscondities zoals o.a. SSCC en klantspecifieke verpakkingen. Zo kunt u uw supply chain volledig afstemmen op de verwachtingen van de klant. We concluderen hieruit dat de supply chain niet meer als een te beheersen kostenplaats aanzien kan worden, maar dat deze mee evolueert en onderbouwd is met een intelligent en transparant informatiesysteem. De supply chain wordt geen kostenplaats meer, maar een proces waarmee men zich kan onderscheden in de markt. 3. Het ontstaan van I-FOOD Ruim 10 jaar geleden was een gerobotiseerde lijn een uniek en vooruitziend project. Vandaag heeft het terugdringen van de personeelskost om hogere marges te realiseren, er toe geleid dat een verdere automatisering van repetitieve werkzaamheden enorm actueel is. Systemen die informatie uitwisselen tussen de producent en retailer, logistieke dienstverlener en onderaannemer, etc. worden steeds uitgebreider. Systemen die meten, leren en data delen zullen in de toekomst een nog prominentere rol spelen. De oprukkende business intelligence gaat uw supply chain management vorm geven.  iFood zal geproduceerd worden in slimme fabrieken (‘Smart Industry’), waar technische innovaties in combinatie met een toenemende digitalisering centraal staan. Machines en robots kunnen onderling communiceren, informatie uitwisselen en zelfs fouten opsporen en herstellen. De efficiëntie van het productieproces, het herbevoorradingsproces en de logistiek stijgt hier aanzienlijk door. 4. Duurzame supply chain Dagelijks komen in de media onderwerpen aan bod zoals klimaatverandering, opwarming van de aarde en plasticsoep in de oceanen. In 2019 ontstond onder andere de ‘Too Good To Go’ app, die zich richt op het verlagen van voedselverspilling en consumenten toe laat ‘overschotten’ te kopen aan een lagere prijs. Ook voor plastic verpakkingen zien we heel wat alternatieven de kop op steken, zoals verpakkingen van graspuls in de take-away business. Bijgevolg zetten heel wat supply chain organisaties de uitdagingen voor een duurzame supply chain hoog op de agenda. Studies waarbij binnen de organisatie alle uitstoten van alle activiteiten in kaart worden gebracht, inclusief het energieverbruik van het gebouw, het wagenpark en de industriële processen; zorgen dat grotere bedrijven nu reeds een challenge zien om hierop in te spelen en actief beleid rond te voeren. 5. Een nog transparantere toeleveringsketen De kritische consument wil bewust omgaan met voeding, wil weten waar het vandaan kom, of het duurzaam is en of dit ethisch correct verwerkt is. Samen met de voedingscrisissen (denk maar aan teruggeroepen producten die het nieuws halen) en de streng gereguleerde wetgeving vraagt dit om een volledige en gedetailleerde tracering. Met de kwaliteitsmodules van Foodware 365 is uw kwaliteitsmanagement volledig verweven in uw bedrijfsprocessen. Via Foodware 365 wordt tracking & tracing van uw loten doorheen de volledige keten mogelijk, van leverancier naar klant en van klant naar leverancier. De vaak complexe voedselvoorzieningsketen vraagt om een informatiesysteem met data over de strikte procedures om te begrijpen hoe de toeleverancier zijn voedselveiligheid inbouwt. De supply chain keten die bewaakt moet worden, gaat veel verder dan strikt de eigen keten. Deze toont niet enkel transparantie in de wettelijke verplichtingen, maar speelt ook mee in het geven van transparante antwoorden op vragen van de kritische consument.
Lees verder
5 Tips voor een future-proof ERP voor uw groothandel.
Dynamics 365 Business Central, Distri+

5 Tips voor een future-proof ERP voor uw groothandel.

4 februari 2020
De technologische evolutie gaat razendsnel, dagelijks komen er verschillende producten en diensten op de markt die zorgen voor nieuwe mogelijkheden en kansen. De snelheid waarmee het aanbod steeds groter wordt, zorgt voor snel wisselende verwachtingen van de consument. Deze snelheid zorgt ook voor druk bij bedrijven, een druk om blijvend aan die verwachtingen te voldoen. Ook een groothandel, importeur of distributeur voelt deze druk en krijgt te maken met nieuwe uitdagingen zoals de digitale evolutie, e-commercebedrijven, snellere levertijden, de stijgende vraag naar nauwkeurige productinformatie, etc. Om deze uitdagingen aan te gaan moet u voorbereid zijn, dienen uw bedrijfsprocessen met het onverwachte te kunnen omgaan en hoort uw bedrijfssoftware future-proof te zijn. Dit alles begint bij een ERP-systeem dat up-to-date is en bij voorkeur ook blijft, een ERP-systeem dat klaar is voor de toekomst. Tip 1: Creëer inzicht in uw eigen situatie Wat zijn uw bedrijfsprocessen? Waar zitten de knelpunten? Hoe wordt het overzicht in uw magazijn bewaard? Kunt u nog beter aan de eisen van de klant voldoen? Wat zijn uw doelstellingen? Door stil te staan bij o.a. deze vragen krijgt u overzicht en inzicht in uw bedrijfssituatie en waar u naartoe wilt. Tip 2: Kies een ERP-pakket dat flexibel is en uw bedrijf helpt groeien Een geschikte ERP-oplossing moet de mogelijkheid bieden om in te spelen op de (nu nog onbekende) ontwikkelingen van de toekomst.  Daarnaast moet het flexibel en dynamisch genoeg zijn om perfect aan te sluiten op uw eigen processen en structuren. Microsoft Dynamics 365 Business Central is een ERP-systeem dat meteen kan worden ingezet in elke KMO.  Deze toepassing laat u toe om te starten met een basisversie met functionaliteiten die voor elke ondernemer interessant zijn. Dit kunt u aanvullen met modules die gericht zijn op uw bedrijf, bvb. de Distri+ module van iFacto, die een toevoeging van functionaliteiten biedt gericht op elke groothandel en distributeur. Wanneer uw bedrijf er aan toe is, kunt u nog verder uitbreiden met aanvullende modules voor document management, e-commerce, business intelligence, etc. Zo groeit uw bedrijfssoftware evenredig mee met uw bedrijf. Tip 3: Gebruik geavanceerde rapportering en business intelligence Meten is weten en dus zijn in uw ERP geïntegreerde rapporteringsmogelijkheden en business intelligence curciaal voor bedrijven die snel willen inspelen op trends. Door analyse van uw bedrijfsdata kunnen best practices geïdentificeerd worden, veranderingen in de markt opgemerkt worden en goed of slecht presterende producten opgespoord worden. U kan berekende veranderingen doorvoeren met de hoogste ROI, het laagste risico, de snelste picking, etc. Op basis van Microsoft Dynamics 365 ERP zijn er verschillende oplossingen voor deze geavanceerde rapportering. BI4Dynamics verwerkt bedrijfsdata voor u. Data uit uw Microsoft Dynamics 365 Business Central en Distri+ wordt in de BI4Dynamics data warehouse verwerkt tot kubussen, Excel- en Power BI-rapporten, inclusief KPI's. Wilt u echter verschillende databronnen met elkaar connecteren en visualiseren? Kies dan voor Power BI, een cloud-gebaseerde business analytics service die in één overzicht de meest bedrijfskritieke informatie weergeeft. Tip 4: Ga voor automatische upgrades Een future-proof ERP is een dynamisch systeem dat eenvoudig te upgraden is. Maandelijkse-, halfjaarlijkse- of jaarlijkse automatische upgrades zorgen dat hoog oplopende kosten en lange doorlooptijden verleden tijd zijn. Tevens bent u steeds mee met de nieuwste trends en kunt u concurrentieel blijven in een veeleisende markt. iFacto zet continu in op het verder uitwerken van de Distri+ module. Door de mogelijkheden die Dynamics 365 Business Central op technisch vlak biedt, kunt u meteen ook geniet van een continuë groei van uw ERP-toepassing. Een team van experts volgt de trends in de wereld van de groothandels en distributeurs op de voet en tracht deze uitdagingen te vertalen naar een verrijking van de ERP-toepassing. De 'golden' tip 5: Vind een partner die bij je past, die gespecialiseerd is in groothandel en distributie Hoewel niemand kan voorspellen welke exacte trends de komende maanden en jaren de nieuwe uitdaging zullen zijn, is het wel van cruciaal belang om een goede partner te hebben die snel kan inspelen en kan meedenken om deze uitdagingen om te buigen in opportuniteiten. Een partner die ervaring heeft in uw branche en kan meedenken over het optimaliseren van uw bedrijfsprocessen. iFacto is reeds 15 jaar een toonaangevende partner in de herinformatisering van groothandels en distributiebedrijven, dit met de Distri+ module die een 'future proof solution' garandeerd. Deze module wordt bij u geïmplementeerd door een team van goed opgeleide en gedreven consultants. Wenst u graag meer informatie omtrent onze oplossingen? Neem gerust contact op met één van onze experts. Overzicht En wat kan die Business Central nu allemaal? Wij hebben voor u de basisfuncties en de mogelijke uitbreidingen op een rijtje gezet. Download onze infographic met het overzicht.
Lees verder
Waarom ERP ook voor starters en kleine bedrijven is.
Dynamics 365 Business Central

Waarom ERP ook voor starters en kleine bedrijven is.

10 januari 2020
"ERP-software is enkel en alleen voor grote bedrijven" "Wij zijn veel te klein om al met ERP-software te werken" "ERP-software is erg duur en dergelijke investeringen kunnen en willen we niet maken" De voorbije jaren hebben we bovenstaande quotes vaak gehoord in gesprekken met zaakvoerders van startende en/of kleine ondernemingen. Een ERP-systeem wordt veelal gelinkt aan grotere bedrijven, lange implementaties en torenhoge budgetten. Sta ons toe om aan te tonen dat er diverse mogelijkheden zijn om snel te starten met ERP, zonder grote kosten! Hoe? Dankzij Microsoft Dynamics 365 Business Central. ERP vanaf het startschot De checklist voor de opstart van een nieuw bedrijf is voor u als zaakvoerder reeds zeer uitgebreid. Zowel voor, tijdens en na de opstart zijn er heel wat zaken die uw aandacht vragen, waardoor nog niet direct aan bedrijfssoftware wordt gedacht. Gemakshalve starten veel bedrijven dan ook met Word en Excel als basistools om hun administratie op te zetten. Wanneer de 1ste orders geplaatst zijn, wordt er steevast gekozen om een boekhoudpakket op te zetten zodoende de facturen op een gestructureerde manier worden bijgehouden. Daarnaast blijft Excel een heel populaire tool waarin allerlei data wordt bijgehouden. Door deze manier van werken, krijgt u automatisch te maken met een versnipperd beheer van uw data. Eens de zaak op volle toeren draait, stapelen de Excel-bestanden met de juiste voorraad, inkomende orders, offertes, etc. zich op en wordt het steeds moeilijker om het overzicht te bewaren. Daarnaast verliest u heel wat tijd aan het up-to-date houden van al deze bestanden. Hoog tijd om een geïntegreerd ERP-systeem te implementeren en uw bedrijfsprocessen van begins af aan te automatiseren. Starten zonder hoge kosten Dynamics 365 Business Central is een ERP-systeem dat meteen kan worden ingezet in elke KMO. Het verbindt alle afdelingen binnen het bedrijf en zorgt dat al uw data en administratie op 1 plaats worden beheerd: inkoop, verkoop, voorraad, productie, boekhouding, … Dankzij de doorgedreven integraties met de Office 365-toepassingen, zal het gebruik van Business Central heel vertrouwd aanvoelen. Dynamics 365 Business Central kan ingezet worden als een cloud-toepassing. Dit wil zeggen dat u de software huurt in plaats van aankoopt, waardoor de kostprijs sterk daalt. De maandelijkse facturatie zorgt bovendien voor een spreiding van de kosten. Ten gevolge van dit huurmodel, kunt u de implementatietijd zeer kort houden. Uw software groeit mee met uw bedrijf Deze toepassing laat u toe om te starten met een basisversie met enkele functionaliteiten die voor elke ondernemer interessant zijn. Wanneer u en uw bedrijf er aan toe zijn, kunt u de basisversie uitbreiden met aanvullende modules. Denk hierbij aan een koppeling met uw webshop, document management en business intelligence. Zo kan uw bedrijfssoftware evenredig meegroeien met uw bedrijf. ERP met iFacto Naast deze vooruitstrevende ERP-toepassing, biedt iFacto u het voordeel dat de implementaties telkens worden uitgevoerd door zeer ervaren consultants die u tal van tips & trics meegeven over de meest optimale werkwijze en hou u flexibel kunt inspelen op komende trends. Wenst u graag meer informatie omtrent onze oplossingen? Neem gerust contact op met één van onze experts. Overzicht En wat kon die Business Central nu allemaal? Wij hebben voor u de basisfuncties en de mogelijke uitbreidingen op een rijtje gezet. Download onze infographic met het overzicht.
Lees verder