Blog

Optimale datavisualisatie met behulp van BI
Business intelligence

Optimale datavisualisatie met behulp van BI

6 april 2020
Door een steeds verdergaande automatisering van de bedrijfsprocessen wordt er dagelijks een overvloed aan data gegenereerd doorheen de organisatie. Voor vele ondernemingen zijn deze data een ‘verborgen' schat aan informatie, die de basis kunnen vormen voor doelgerichte acties en toekomstgerichte beslissingen. Hoe kan die rijkdom nu ten volle benut worden? En op welke manier kan een (visueel) overzicht gecreëerd worden? Dat blijft de hamvraag. De zoektocht start met efficiënte rapportering Goede rapportering zal zorgen voor een duidelijke en gestructureerde dataweergave, zodat diepgaande analyse mogelijk is. Let op dat u zichzelf niet verliest in de grote hoeveelheid beschikbare data. Het is belangrijk om selectief te zijn en te kiezen voor de meest interessante data voor uw bedrijf. Deze keuze kan gebaseerd zijn op verschillende KPI’s binnen uw onderneming. Op basis van de KPI’s kan gericht gemeten worden én weet u welke data daarvoor nodig is. In elke situatie blijft het van belang om voldoende middelen en data ter beschikking te hebben, dit om een correcte analyse te garanderen. Business Intelligence (BI) om binnen uw data te navigeren Losstaande data hebben per definitie weinig betekenis, pas wanneer ze met elkaar in verband worden gebracht en interpretatie mogelijk is, kunnen deze worden omgezet in waardevolle informatie. Vaak zijn data versnipperd en verspreid doorheen het hele systeem, of verstopt in verschillende softwareoplossingen. Hierdoor zijn gegevens moeilijk vindbaar en vaak niet beschikbaar.  Wanneer u gebruik wilt maken van data om uw bedrijfsprocessen verder te gaan optimaliseren kan een Business Intelligence (BI) tool soelaas brengen. Het eerste deel van het begrip, namelijk ‘business’, staat voor uw bedrijfsactiviteiten. Het tweede deel, ‘intelligence’, staat voor het bekomen van accurate en up-to-date informatie die helpt bij het nemen van goed onderbouwde beslissingen inzake financiële, commerciële en operationele processen. BI-oplossingen gaan gegevens verzamelen doorheen de verschillende softwaretoepassingen (Dynamics 365 Business Central, CRM, websites en -shops, etc.). Deze oplossingen geven u de mogelijkheid om de verzamelde data te gaan verwerken, verbanden te leggen, te interpreteren en te gaan visualiseren. Op basis van BI kunt u betere strategische en operationele beslissingen nemen, gebaseerd op de vooropgestelde KPI’s die u stelt voor uw onderneming. Deze kunnen een ware stimulans betekenen voor onder andere uw uitlevergraad, klantentevredenheid, retours, omzet, marge enzovoort. Is BI enkel voor grote bedrijven? Zeker niet, het aanbod is de afgelopen jaren enorm uitgebreid. Er zijn verschillende BI-tools die relatief eenvoudig zijn te implementeren bij KMO’s. Plus! Elk bedrijf groot of klein wil graag weten hoe de zaken er voor staan. Veel van deze toepassingen kunt u zelf beheren en gebruiken, zonder technische kennis. Tools om de schat in zicht te brengen. BI4Dynamics Het opzetten en aanmaken van rapporteren is vaak een echte queeste, een ware zoektocht door een moeras van data. Eén van de tools dat kan ingezet worden bij het maken van betekenisvolle en overzichtelijke rapporteringen is BI4Dynamics. Zoals de naam al doet vermoeden is deze tool specifiek ontwikkeld voor Dynamics 365. Met slechts enkele clicks kunt u management rapporten aanmaken, maar BI4Dynamics geeft u ook de kans om diepgaande drill-down analyses uit te voeren. Na het installeren van BI4Dynamics heeft u toegang tot een groot aantal voorafgedefinieerde rapporten, die u ongetwijfeld zullen toelaten om uw KPI’s te gaan meten. Alle velden en rapporten zijn bovendien toegankelijk in gebruiksvriendelijke Excel dashboards. Power BI Het interpreteren van rapporten is vaak een tijdrovend werk. Daarom kunt u beroep doen op een tool zoals ‘Power BI’ voor de visualisatie van complexe data en rapporteringen. Deze tool maakt uw data dynamisch en legt verbanden. Aan de hand van een minimale input beschikt u in een handomdraai over real-time rapporteringen, visueel voorgesteld in overzichtelijke dashboards. Bedrijven wensen een real-time overzicht te hebben wat er speelt. U wilt in een vingerknip kunnen zien hoe uw onderneming presteert zowel op financieel als operationeel vlak. U wilt niet alleen weten “wat” er gebeurt maar ook “waarom” het gebeurt. Stel, de verkoopcijfers liggen 10% lager dan gebudgetteerd, dan wilt u uiteraard ook weten waarom dat zo is. Dankzij Power BI kunt u makkelijk doorklikken en de oorzaken van uw vaststellingen achterhalen. Vervolgens kan u overgaan tot gerichte acties, aangezien u alle nodige informatie voor handen heeft.  U hoeft ook helemaal geen data expert te zijn om met Power BI te kunnen werken. Met minimale training kunt u zelf rapporten en dashboards gaan samenstellen en deze delen doorheen de gehele organisatie. Jet Reports Vaak verliezen bedrijven enorm veel tijd met het manueel copy-pasten of exporteren van data vanuit een ERP-oplossing naar Excel, om vervolgens deze data te gaan bewerken en rapportages op te bouwen. Wanneer u wenst te rapporteren op basis van live data gaat de manuele werkwijze vaak gepaard met een hoge foutenlast, omdat de data geëxporteerd en gemanipuleerd worden buiten het systeem om, en deze gegevens vaak al niet meer up to date zijn. Ook het achterhalen van de onderliggende details van bepaalde cijfers en evoluties is vaak moeilijk en tijdsintensief. Met behulp van een externe rapportage-tool zoals Jet Reports kunt u data vanuit het ERP en/ of CRM rechtstreeks importeren en verwerken in uw vertrouwde Excel-omgeving. De volledige integratie met uw ERP-oplossing zorgt ervoor dat u beschikt over live data bij het opmaken van uw rapporten in Excel. Jet Reports stelt u in staat om de onderliggende oorzaken van cijfers en trends makkelijk achterhalen. Daarnaast kunt u beroep doen op de vele out-of-the-box rapporteringen die standaard voor handen zijn. Het is zelfs mogelijk om op een eenvoudige manier deze rapporten aan te passen, zonder dat er enige programmeerkennis vereist is. U kunt dus zelf bepalen welke data relevant is om op de rapporten te vermelden met betrekking tot uw vooropgestelde KPI’s. Wenst u graag meer informatie omtrent deze tools? Of benieuwd welke tool perfect bij uw bedrijf aansluit? Onze experts zoeken het tot op de bodem uit.  
Lees verder
5 Supply chain uitdagingen voor de levensmiddelenindustrie
Dynamics 365 Business Central, Foodware 365

5 Supply chain uitdagingen voor de levensmiddelenindustrie

4 maart 2020
De verschillende schakels uit ieders ketenbeheer zijn volop in beweging. Onder invloed van verder evoluerende markt-, consumenten- en duurzaamheidseisen is de focus op transparantie van de logistieke processen meer dan ooit van primordiaal belang in de voedingsindustrie. Hand in hand met deze wijzigende trends en uitdagingen neemt de snelheid waarmee nieuwe technologie de markt beïnvloedt, een steeds grotere versnelling aan. Het verwondert dan ook niet dat workshops, demo’s en opleidingen om supply chain managers voor te bereiden op een toekomstgerichte ketenbewaking als paddenstoelen uit de grond schieten. Er is zoveel in beweging dat het inschatten van welke trend(s) en/of technologie(ën) impact zal hebben op uw supply chain en welke procesverschuivingen dit met zich zal meebrengen, geen eenvoudige opdracht is. Ook binnen de Foodsector moeten we ons de vraag stellen met welke trend we mee willen. Gaan we bijvoorbeeld app-gewijs op zoek naar de beste gemene deler in technologieën en oplossingen of investeren we vandaag met focus op een brede technologie, zoals Microsoft, om gewapend alle toekomstige opportuniteiten aan te kunnen? 1. Eindklanteisen rechtstreeks opgelegd aan fabrikanten door groeiende e-commerce Ook binnen de voedingsindustrie is rechtstreekse verkoop van fabrikanten aan eindklanten niet enkel meer voorbehouden voor ‘niche producten’ en/of ‘geschenkartikelen’. Denk maar aan de hype van leveranciers van foodboxen met kant-en-klare kookpakketten die rechtstreeks aan huis worden geleverd. Alsook de groeiende ‘click & collect’ markt, waarbij u rechtstreeks de producten in een webshop bestelt en ophaalt in een afhaalpunt. Informatiesystemen moeten zowel op aanvoer, uitlevering als productie kort op de bal kunnen spelen en inzicht geven in behoeftes en capaciteiten. Parameters als houdbaarheden van bederfbare producten, allergenen en kwaliteitslabels zorgen voor extra dynamiek. Daarnaast zult u als fabrikant rechtstreeks geconfronteerd worden met de verwachtingen en terugkoppeling van elke individuele klant. Fabrikanten van e-commerce verkoop worden vaak pas na opstart van de webshop geconfronteerd met de uitdagingen die een verschuiving naar een B2C keten met zich mee brengt. Logistieke dienstverleners profileren zich als bruggenbouwers tussen de eindklant en de fabrikanten. Een transparante uitwisseling van data (voorraden, houdbaarheden, bestellingen, transporten, traceerbaarheid …) is hierbij uiterst belangrijk. Het beheer van EDI berichten is hierbij primordiaal. Maar ook het beheer van de e-commerce verkoop vraagt voor een sterk IT project (vb. Sana), dat naadloos aansluit op een snelle en efficiëntie productie en WMS aansturing. Een moderne, vraag gestuurde supply chain versterkt uw positie om bovenstaande uitdagingen aan te pakken en aan te kunnen. 2. Paradigma verschuiving van supply chain als kostenplaats naar USP Geen enkele tak in de levensmiddelenbranche ontsnapt aan de continue innovatie en vernieuwing binnen de maatschappelijke trends en de producten zelf.  Zie maar naar de groeiende trend in vegan snacks , waarbij consumenten actief zoeken naar alternatieven, zonder te moeten inboeten op smaak. Ook maatschappelijk schuift er heel wat én de consument is steeds meer begaan met het milieu. Zelfs de meest stabiele sectoren zoals koffie zijn hieraan onderhevig. Daar waar we vroeger koffiebonen, gemalen koffie en koffiefilters hadden, duwen we nu onze koffie ook nog eens in pads, capsules,… en willen we allemaal weten waar onze koffie vandaan komt. De consument ontpopt zich tot een echte koffiesommelier en legt zo, aan u als producent, rechtstreeks zijn vele en wisselende eisen op. Als producent moet u hieraan blijven voldoen en met de steeds sneller innoverende markt mee evolueren. Uiteraard betekent dit ook dat alle bedrijfsprocessen hierop moeten afgestemd worden. Deze bedrijfsprocessen kunt u stroomlijnen met Microsoft Dynamics 365 Business Central. Om te beantwoorden aan de specifieke eisen van uw voedingsbedrijf wordt Foodware 365 toegevoegd aan deze standaard ERP-oplossing. Foodware 365 is uitgerust met specifieke functionaliteiten gericht op productie- en handelsbedrijven in de voedingsindustrie. Van bewaking van THT bij levering, FEFO-verwerkings en blokkeren van loten tot het beheer van de afleveringscondities zoals o.a. SSCC en klantspecifieke verpakkingen. Zo kunt u uw supply chain volledig afstemmen op de verwachtingen van de klant. We concluderen hieruit dat de supply chain niet meer als een te beheersen kostenplaats aanzien kan worden, maar dat deze mee evolueert en onderbouwd is met een intelligent en transparant informatiesysteem. De supply chain wordt geen kostenplaats meer, maar een proces waarmee men zich kan onderscheden in de markt. 3. Het ontstaan van I-FOOD Ruim 10 jaar geleden was een gerobotiseerde lijn een uniek en vooruitziend project. Vandaag heeft het terugdringen van de personeelskost om hogere marges te realiseren, er toe geleid dat een verdere automatisering van repetitieve werkzaamheden enorm actueel is. Systemen die informatie uitwisselen tussen de producent en retailer, logistieke dienstverlener en onderaannemer, etc. worden steeds uitgebreider. Systemen die meten, leren en data delen zullen in de toekomst een nog prominentere rol spelen. De oprukkende business intelligence gaat uw supply chain management vorm geven.  iFood zal geproduceerd worden in slimme fabrieken (‘Smart Industry’), waar technische innovaties in combinatie met een toenemende digitalisering centraal staan. Machines en robots kunnen onderling communiceren, informatie uitwisselen en zelfs fouten opsporen en herstellen. De efficiëntie van het productieproces, het herbevoorradingsproces en de logistiek stijgt hier aanzienlijk door. 4. Duurzame supply chain Dagelijks komen in de media onderwerpen aan bod zoals klimaatverandering, opwarming van de aarde en plasticsoep in de oceanen. In 2019 ontstond onder andere de ‘Too Good To Go’ app, die zich richt op het verlagen van voedselverspilling en consumenten toe laat ‘overschotten’ te kopen aan een lagere prijs. Ook voor plastic verpakkingen zien we heel wat alternatieven de kop op steken, zoals verpakkingen van graspuls in de take-away business. Bijgevolg zetten heel wat supply chain organisaties de uitdagingen voor een duurzame supply chain hoog op de agenda. Studies waarbij binnen de organisatie alle uitstoten van alle activiteiten in kaart worden gebracht, inclusief het energieverbruik van het gebouw, het wagenpark en de industriële processen; zorgen dat grotere bedrijven nu reeds een challenge zien om hierop in te spelen en actief beleid rond te voeren. 5. Een nog transparantere toeleveringsketen De kritische consument wil bewust omgaan met voeding, wil weten waar het vandaan kom, of het duurzaam is en of dit ethisch correct verwerkt is. Samen met de voedingscrisissen (denk maar aan teruggeroepen producten die het nieuws halen) en de streng gereguleerde wetgeving vraagt dit om een volledige en gedetailleerde tracering. Met de kwaliteitsmodules van Foodware 365 is uw kwaliteitsmanagement volledig verweven in uw bedrijfsprocessen. Via Foodware 365 wordt tracking & tracing van uw loten doorheen de volledige keten mogelijk, van leverancier naar klant en van klant naar leverancier. De vaak complexe voedselvoorzieningsketen vraagt om een informatiesysteem met data over de strikte procedures om te begrijpen hoe de toeleverancier zijn voedselveiligheid inbouwt. De supply chain keten die bewaakt moet worden, gaat veel verder dan strikt de eigen keten. Deze toont niet enkel transparantie in de wettelijke verplichtingen, maar speelt ook mee in het geven van transparante antwoorden op vragen van de kritische consument.
Lees verder
5 Tips voor een future-proof ERP voor uw groothandel.
Dynamics 365 Business Central, Distri+

5 Tips voor een future-proof ERP voor uw groothandel.

4 februari 2020
De technologische evolutie gaat razendsnel, dagelijks komen er verschillende producten en diensten op de markt die zorgen voor nieuwe mogelijkheden en kansen. De snelheid waarmee het aanbod steeds groter wordt, zorgt voor snel wisselende verwachtingen van de consument. Deze snelheid zorgt ook voor druk bij bedrijven, een druk om blijvend aan die verwachtingen te voldoen. Ook een groothandel, importeur of distributeur voelt deze druk en krijgt te maken met nieuwe uitdagingen zoals de digitale evolutie, e-commercebedrijven, snellere levertijden, de stijgende vraag naar nauwkeurige productinformatie, etc. Om deze uitdagingen aan te gaan moet u voorbereid zijn, dienen uw bedrijfsprocessen met het onverwachte te kunnen omgaan en hoort uw bedrijfssoftware future-proof te zijn. Dit alles begint bij een ERP-systeem dat up-to-date is en bij voorkeur ook blijft, een ERP-systeem dat klaar is voor de toekomst. Tip 1: Creëer inzicht in uw eigen situatie Wat zijn uw bedrijfsprocessen? Waar zitten de knelpunten? Hoe wordt het overzicht in uw magazijn bewaard? Kunt u nog beter aan de eisen van de klant voldoen? Wat zijn uw doelstellingen? Door stil te staan bij o.a. deze vragen krijgt u overzicht en inzicht in uw bedrijfssituatie en waar u naartoe wilt. Tip 2: Kies een ERP-pakket dat flexibel is en uw bedrijf helpt groeien Een geschikte ERP-oplossing moet de mogelijkheid bieden om in te spelen op de (nu nog onbekende) ontwikkelingen van de toekomst.  Daarnaast moet het flexibel en dynamisch genoeg zijn om perfect aan te sluiten op uw eigen processen en structuren. Microsoft Dynamics 365 Business Central is een ERP-systeem dat meteen kan worden ingezet in elke KMO.  Deze toepassing laat u toe om te starten met een basisversie met functionaliteiten die voor elke ondernemer interessant zijn. Dit kunt u aanvullen met modules die gericht zijn op uw bedrijf, bvb. de Distri+ module van iFacto, die een toevoeging van functionaliteiten biedt gericht op elke groothandel en distributeur. Wanneer uw bedrijf er aan toe is, kunt u nog verder uitbreiden met aanvullende modules voor document management, e-commerce, business intelligence, etc. Zo groeit uw bedrijfssoftware evenredig mee met uw bedrijf. Tip 3: Gebruik geavanceerde rapportering en business intelligence Meten is weten en dus zijn in uw ERP geïntegreerde rapporteringsmogelijkheden en business intelligence curciaal voor bedrijven die snel willen inspelen op trends. Door analyse van uw bedrijfsdata kunnen best practices geïdentificeerd worden, veranderingen in de markt opgemerkt worden en goed of slecht presterende producten opgespoord worden. U kan berekende veranderingen doorvoeren met de hoogste ROI, het laagste risico, de snelste picking, etc. Op basis van Microsoft Dynamics 365 ERP zijn er verschillende oplossingen voor deze geavanceerde rapportering. BI4Dynamics verwerkt bedrijfsdata voor u. Data uit uw Microsoft Dynamics 365 Business Central en Distri+ wordt in de BI4Dynamics data warehouse verwerkt tot kubussen, Excel- en Power BI-rapporten, inclusief KPI's. Wilt u echter verschillende databronnen met elkaar connecteren en visualiseren? Kies dan voor Power BI, een cloud-gebaseerde business analytics service die in één overzicht de meest bedrijfskritieke informatie weergeeft. Tip 4: Ga voor automatische upgrades Een future-proof ERP is een dynamisch systeem dat eenvoudig te upgraden is. Maandelijkse-, halfjaarlijkse- of jaarlijkse automatische upgrades zorgen dat hoog oplopende kosten en lange doorlooptijden verleden tijd zijn. Tevens bent u steeds mee met de nieuwste trends en kunt u concurrentieel blijven in een veeleisende markt. iFacto zet continu in op het verder uitwerken van de Distri+ module. Door de mogelijkheden die Dynamics 365 Business Central op technisch vlak biedt, kunt u meteen ook geniet van een continuë groei van uw ERP-toepassing. Een team van experts volgt de trends in de wereld van de groothandels en distributeurs op de voet en tracht deze uitdagingen te vertalen naar een verrijking van de ERP-toepassing. De 'golden' tip 5: Vind een partner die bij je past, die gespecialiseerd is in groothandel en distributie Hoewel niemand kan voorspellen welke exacte trends de komende maanden en jaren de nieuwe uitdaging zullen zijn, is het wel van cruciaal belang om een goede partner te hebben die snel kan inspelen en kan meedenken om deze uitdagingen om te buigen in opportuniteiten. Een partner die ervaring heeft in uw branche en kan meedenken over het optimaliseren van uw bedrijfsprocessen. iFacto is reeds 15 jaar een toonaangevende partner in de herinformatisering van groothandels en distributiebedrijven, dit met de Distri+ module die een 'future proof solution' garandeerd. Deze module wordt bij u geïmplementeerd door een team van goed opgeleide en gedreven consultants. Wenst u graag meer informatie omtrent onze oplossingen? Neem gerust contact op met één van onze experts. Overzicht En wat kan die Business Central nu allemaal? Wij hebben voor u de basisfuncties en de mogelijke uitbreidingen op een rijtje gezet. Download onze infographic met het overzicht.
Lees verder
Waarom ERP ook voor starters en kleine bedrijven is.
Dynamics 365 Business Central

Waarom ERP ook voor starters en kleine bedrijven is.

10 januari 2020
"ERP-software is enkel en alleen voor grote bedrijven" "Wij zijn veel te klein om al met ERP-software te werken" "ERP-software is erg duur en dergelijke investeringen kunnen en willen we niet maken" De voorbije jaren hebben we bovenstaande quotes vaak gehoord in gesprekken met zaakvoerders van startende en/of kleine ondernemingen. Een ERP-systeem wordt veelal gelinkt aan grotere bedrijven, lange implementaties en torenhoge budgetten. Sta ons toe om aan te tonen dat er diverse mogelijkheden zijn om snel te starten met ERP, zonder grote kosten! Hoe? Dankzij Microsoft Dynamics 365 Business Central. ERP vanaf het startschot De checklist voor de opstart van een nieuw bedrijf is voor u als zaakvoerder reeds zeer uitgebreid. Zowel voor, tijdens en na de opstart zijn er heel wat zaken die uw aandacht vragen, waardoor nog niet direct aan bedrijfssoftware wordt gedacht. Gemakshalve starten veel bedrijven dan ook met Word en Excel als basistools om hun administratie op te zetten. Wanneer de 1ste orders geplaatst zijn, wordt er steevast gekozen om een boekhoudpakket op te zetten zodoende de facturen op een gestructureerde manier worden bijgehouden. Daarnaast blijft Excel een heel populaire tool waarin allerlei data wordt bijgehouden. Door deze manier van werken, krijgt u automatisch te maken met een versnipperd beheer van uw data. Eens de zaak op volle toeren draait, stapelen de Excel-bestanden met de juiste voorraad, inkomende orders, offertes, etc. zich op en wordt het steeds moeilijker om het overzicht te bewaren. Daarnaast verliest u heel wat tijd aan het up-to-date houden van al deze bestanden. Hoog tijd om een geïntegreerd ERP-systeem te implementeren en uw bedrijfsprocessen van begins af aan te automatiseren. Starten zonder hoge kosten Dynamics 365 Business Central is een ERP-systeem dat meteen kan worden ingezet in elke KMO. Het verbindt alle afdelingen binnen het bedrijf en zorgt dat al uw data en administratie op 1 plaats worden beheerd: inkoop, verkoop, voorraad, productie, boekhouding, … Dankzij de doorgedreven integraties met de Office 365-toepassingen, zal het gebruik van Business Central heel vertrouwd aanvoelen. Dynamics 365 Business Central kan ingezet worden als een cloud-toepassing. Dit wil zeggen dat u de software huurt in plaats van aankoopt, waardoor de kostprijs sterk daalt. De maandelijkse facturatie zorgt bovendien voor een spreiding van de kosten. Ten gevolge van dit huurmodel, kunt u de implementatietijd zeer kort houden. Uw software groeit mee met uw bedrijf Deze toepassing laat u toe om te starten met een basisversie met enkele functionaliteiten die voor elke ondernemer interessant zijn. Wanneer u en uw bedrijf er aan toe zijn, kunt u de basisversie uitbreiden met aanvullende modules. Denk hierbij aan een koppeling met uw webshop, document management en business intelligence. Zo kan uw bedrijfssoftware evenredig meegroeien met uw bedrijf. ERP met iFacto Naast deze vooruitstrevende ERP-toepassing, biedt iFacto u het voordeel dat de implementaties telkens worden uitgevoerd door zeer ervaren consultants die u tal van tips & trics meegeven over de meest optimale werkwijze en hou u flexibel kunt inspelen op komende trends. Wenst u graag meer informatie omtrent onze oplossingen? Neem gerust contact op met één van onze experts. Overzicht En wat kon die Business Central nu allemaal? Wij hebben voor u de basisfuncties en de mogelijke uitbreidingen op een rijtje gezet. Download onze infographic met het overzicht.
Lees verder