Dynamics 365 Business Central, Foodware 365

5 Supply chain uitdagingen voor de levensmiddelenindustrie

4 maart 2020

De verschillende schakels uit ieders ketenbeheer zijn volop in beweging. Onder invloed van verder evoluerende markt-, consumenten- en duurzaamheidseisen is de focus op transparantie van de logistieke processen meer dan ooit van primordiaal belang in de voedingsindustrie.

Hand in hand met deze wijzigende trends en uitdagingen neemt de snelheid waarmee nieuwe technologie de markt beïnvloedt, een steeds grotere versnelling aan. Het verwondert dan ook niet dat workshops, demo’s en opleidingen om supply chain managers voor te bereiden op een toekomstgerichte ketenbewaking als paddenstoelen uit de grond schieten.

Er is zoveel in beweging dat het inschatten van welke trend(s) en/of technologie(ën) impact zal hebben op uw supply chain en welke procesverschuivingen dit met zich zal meebrengen, geen eenvoudige opdracht is. Ook binnen de Foodsector moeten we ons de vraag stellen met welke trend we mee willen. Gaan we bijvoorbeeld app-gewijs op zoek naar de beste gemene deler in technologieën en oplossingen of investeren we vandaag met focus op een brede technologie, zoals Microsoft, om gewapend alle toekomstige opportuniteiten aan te kunnen?

1. Eindklanteisen rechtstreeks opgelegd aan fabrikanten door groeiende e-commerce

Ook binnen de voedingsindustrie is rechtstreekse verkoop van fabrikanten aan eindklanten niet enkel meer voorbehouden voor ‘niche producten’ en/of ‘geschenkartikelen’. Denk maar aan de hype van leveranciers van foodboxen met kant-en-klare kookpakketten die rechtstreeks aan huis worden geleverd. Alsook de groeiende ‘click & collect’ markt, waarbij u rechtstreeks de producten in een webshop bestelt en ophaalt in een afhaalpunt.

Informatiesystemen moeten zowel op aanvoer, uitlevering als productie kort op de bal kunnen spelen en inzicht geven in behoeftes en capaciteiten. Parameters als houdbaarheden van bederfbare producten, allergenen en kwaliteitslabels zorgen voor extra dynamiek. Daarnaast zult u als fabrikant rechtstreeks geconfronteerd worden met de verwachtingen en terugkoppeling van elke individuele klant.

Fabrikanten van e-commerce verkoop worden vaak pas na opstart van de webshop geconfronteerd met de uitdagingen die een verschuiving naar een B2C keten met zich mee brengt. Logistieke dienstverleners profileren zich als bruggenbouwers tussen de eindklant en de fabrikanten. Een transparante uitwisseling van data (voorraden, houdbaarheden, bestellingen, transporten, traceerbaarheid …) is hierbij uiterst belangrijk. Het beheer van EDI berichten is hierbij primordiaal. Maar ook het beheer van de e-commerce verkoop vraagt voor een sterk IT project (vb. Sana), dat naadloos aansluit op een snelle en efficiëntie productie en WMS aansturing.

Een moderne, vraag gestuurde supply chain versterkt uw positie om bovenstaande uitdagingen aan te pakken en aan te kunnen.

2. Paradigma verschuiving van supply chain als kostenplaats naar USP

Geen enkele tak in de levensmiddelenbranche ontsnapt aan de continue innovatie en vernieuwing binnen de maatschappelijke trends en de producten zelf.  Zie maar naar de groeiende trend in vegan snacks , waarbij consumenten actief zoeken naar alternatieven, zonder te moeten inboeten op smaak. Ook maatschappelijk schuift er heel wat én de consument is steeds meer begaan met het milieu.

Zelfs de meest stabiele sectoren zoals koffie zijn hieraan onderhevig. Daar waar we vroeger koffiebonen, gemalen koffie en koffiefilters hadden, duwen we nu onze koffie ook nog eens in pads, capsules,… en willen we allemaal weten waar onze koffie vandaan komt. De consument ontpopt zich tot een echte koffiesommelier en legt zo, aan u als producent, rechtstreeks zijn vele en wisselende eisen op.

Als producent moet u hieraan blijven voldoen en met de steeds sneller innoverende markt mee evolueren. Uiteraard betekent dit ook dat alle bedrijfsprocessen hierop moeten afgestemd worden. Deze bedrijfsprocessen kunt u stroomlijnen met Microsoft Dynamics 365 Business Central. Om te beantwoorden aan de specifieke eisen van uw voedingsbedrijf wordt Foodware 365 toegevoegd aan deze standaard ERP-oplossing.

Foodware 365 is uitgerust met specifieke functionaliteiten gericht op productie- en handelsbedrijven in de voedingsindustrie. Van bewaking van THT bij levering, FEFO-verwerkings en blokkeren van loten tot het beheer van de afleveringscondities zoals o.a. SSCC en klantspecifieke verpakkingen. Zo kunt u uw supply chain volledig afstemmen op de verwachtingen van de klant.

We concluderen hieruit dat de supply chain niet meer als een te beheersen kostenplaats aanzien kan worden, maar dat deze mee evolueert en onderbouwd is met een intelligent en transparant informatiesysteem. De supply chain wordt geen kostenplaats meer, maar een proces waarmee men zich kan onderscheden in de markt.

3. Het ontstaan van I-FOOD

Ruim 10 jaar geleden was een gerobotiseerde lijn een uniek en vooruitziend project. Vandaag heeft het terugdringen van de personeelskost om hogere marges te realiseren, er toe geleid dat een verdere automatisering van repetitieve werkzaamheden enorm actueel is.

Systemen die informatie uitwisselen tussen de producent en retailer, logistieke dienstverlener en onderaannemer, etc. worden steeds uitgebreider. Systemen die meten, leren en data delen zullen in de toekomst een nog prominentere rol spelen. De oprukkende business intelligence gaat uw supply chain management vorm geven. 

iFood zal geproduceerd worden in slimme fabrieken (‘Smart Industry’), waar technische innovaties in combinatie met een toenemende digitalisering centraal staan. Machines en robots kunnen onderling communiceren, informatie uitwisselen en zelfs fouten opsporen en herstellen. De efficiëntie van het productieproces, het herbevoorradingsproces en de logistiek stijgt hier aanzienlijk door.

4. Duurzame supply chain

Dagelijks komen in de media onderwerpen aan bod zoals klimaatverandering, opwarming van de aarde en plasticsoep in de oceanen. In 2019 ontstond onder andere de ‘Too Good To Go’ app, die zich richt op het verlagen van voedselverspilling en consumenten toe laat ‘overschotten’ te kopen aan een lagere prijs. Ook voor plastic verpakkingen zien we heel wat alternatieven de kop op steken, zoals verpakkingen van graspuls in de take-away business.

Bijgevolg zetten heel wat supply chain organisaties de uitdagingen voor een duurzame supply chain hoog op de agenda. Studies waarbij binnen de organisatie alle uitstoten van alle activiteiten in kaart worden gebracht, inclusief het energieverbruik van het gebouw, het wagenpark en de industriële processen; zorgen dat grotere bedrijven nu reeds een challenge zien om hierop in te spelen en actief beleid rond te voeren.

5. Een nog transparantere toeleveringsketen

De kritische consument wil bewust omgaan met voeding, wil weten waar het vandaan kom, of het duurzaam is en of dit ethisch correct verwerkt is. Samen met de voedingscrisissen (denk maar aan teruggeroepen producten die het nieuws halen) en de streng gereguleerde wetgeving vraagt dit om een volledige en gedetailleerde tracering.

Met de kwaliteitsmodules van Foodware 365 is uw kwaliteitsmanagement volledig verweven in uw bedrijfsprocessen. Via Foodware 365 wordt tracking & tracing van uw loten doorheen de volledige keten mogelijk, van leverancier naar klant en van klant naar leverancier.

De vaak complexe voedselvoorzieningsketen vraagt om een informatiesysteem met data over de strikte procedures om te begrijpen hoe de toeleverancier zijn voedselveiligheid inbouwt. De supply chain keten die bewaakt moet worden, gaat veel verder dan strikt de eigen keten. Deze toont niet enkel transparantie in de wettelijke verplichtingen, maar speelt ook mee in het geven van transparante antwoorden op vragen van de kritische consument.