E-commerce

B2B e-commerce trends in 2021 en daarna

12 januari 2021

Het meest disruptieve jaar wereldwijd is ten einde gelopen, nu is het tijd om te kijken naar waar jij jouw B2B e-commerce moet positioneren om competitief te blijven in 2021. In deze blog bespreekt Arno Ham, Chief Product Officer bij Sana Commerce, de belangrijkste opkomende B2B E-Commerce Trends in 2021 en daarna.

Net zoals vorige jaren gaat het bij de meeste B2B e-commerce trends over het verbeteren van de klantervaring en het klantgemak. Nieuwe en slimmere technologie geeft eerdere trends de kans om nog verder te ontwikkelen.

Adoptie van e-commerce wordt onvermijdelijk

De Corona pandemie heeft B2B bedrijven gepusht als het gaat over digitale transformatie. Volgens onderzoek van McKinsey & Company heeft meer dan 75% van de B2B-kopers en -verkopers de voorkeur voor online aankopen en interactie op afstand met verkopers, in plaats van traditionele persoonlijke verkoopinteracties. Slechts 20% van de B2B-kopers zegt te willen dat traditionele, persoonlijke verkoop terugkeert.

Het goede nieuws is dat B2B-kopers bereid zijn meer uit te geven wanneer ze online aankopen doen.

Bron: Mckinsey & Company

Het is niet langer de vraag of je met jouw bedrijf online moet gaan, maar wanneer. Veel B2B bedrijven die nog geen e-commerce oplossing hebben beginnen nu met zoeken naar aanbieders van oplossingen. Zelfs bedrijven die in 2020 het hoofd alleen maar boven water wilden houden tijdens de pandemie hebben gezegd dat ze in 2021 een e-commerce oplossing zullen implementeren. In 2020 zijn de prioriteiten dus duidelijk veranderd.

API-gestuurde e-commerce

Wat is API-gestuurde e-commerce?

Het is een mix van e-commerce functionaliteit die zichtbaar is via API (Application Program Interface). Een API stelt in principe de regels vast voor de manier waarop software moet samenwerken en met elkaar moet communiceren. API-gestuurde e-commerce omvat winkelwagentjes, checkout, betalings- en bestelfuncties. Het heeft alle basis transactie functies van een e-commerce site.

API-gestuurde e-commerce oplossingen stellen bedrijven in staat om sneller te innoveren en voortdurend te ontwikkelen om aan de steeds veranderende verwachtingen van de klant te voldoen. We weten dat API-gedreven e-commerce de toekomst is. Daarom hebben we de stappen genomen om het in onze oplossing op te nemen. Sana Commerce Cloud is ontwikkeld met een API-first benadering. De early adopters maken al gebruik van API-gedreven e-commerce, maar dit is een trend die we in 2021 op gang zullen zien komen.

Niche B2B online marktplaatsen worden alsmaar populairder

In plaats van te shoppen op platforms zoals Amazon, waar zelfs zoekopdrachten voor specifieke producten duizenden hits opleveren, bieden niche platforms een persoonlijkere ervaring en simpelere stappen voor de gebruiker. In 2019 zagen we al nichemarkten ontstaan in de gezondheidszorg. In 2020 voorspelde Forrester de volledige (her)opkomst van niche B2B-marktplaatsen. Deze online nichemarkten zullen ook in 2021 aantrekkelijk blijven voor B2B-verkopers en -klanten.

Online marktplaatsen bieden verkopers zowel voor- als nadelen. Ze kunnen een passende keuze zijn voor nieuwe B2B-verkopers, omdat ze geen investering vooraf vereisen en er ook niet veel behoefte is aan marketing om te groeien in een nieuwe markt. Echter, zodra de verkoopcijfers stijgen, houden de transactiekosten de winstmarges laag. Maar wat wij zien als het grootste nadeel van online marktplaatsen is dat ze klantcontact en data voor zichzelf houden. Dit betekent dat in dit tijdperk van personalisatie en optimale gebruikservaring, verkopers, fabrikanten en merkeigenaren het contact met, en het leren kennen van klanten mislopen.

De opkomst van Progressive Web Apps (PWAs)

PWAs worden via het web geleverd en ze zijn ontworpen om op alle mobiele apparaten en systemen te werken. Mobiele apps daarentegen worden speciaal voor Android, IOS en andere besturingssystemen gemaakt. PWAs bieden dus het voordeel dat bedrijven slechts één generieke app hoeven te maken en te onderhouden, maar ook dat klanten maar één app meer hoeven te downloaden en te installeren. PWAs bieden ook betere performance én offlinemogelijkheden.

Tegenwoordig zijn marketinginspanningen alleen niet meer voldoende om jouw klanten te bereiken. Statista voorspelt dat mobiele e-commerce sales goed zal zijn voor 73% van het wereldwijde totaal. Dat betekent dat jij jouw klanten dezelfde ervaring moet bieden op verschillende apparaten. De beste manier om kopers een geweldige mobiele, tablet, en webervaring te bieden is door te kiezen voor e-commerce gebouwd met PWA-technologie.

In 2020 zagen we reeds een toename van B2C-webshops die gebruik maken PWA-technologie. Nu hebben we bij Sana één van de eerste volledige PWA e-commerce oplossingen ontwikkeld. In 2021 zullen we een stijging zien in B2B-webwinkels die als PWA’s worden gebouwd. 

B2B e-commerce focust op eco-bewustzijn

We zien nu al dat B2C e-commerce bedrijven een stap zetten in de richting van het verminderen van hun milieu-impact. Dit omvat het benadrukken van de impact van bepaalde acties op hun klanten. Sommige webwinkels bestempelen bijvoorbeeld krappe levertijden als meer CO2 uitstotend dan ruimere levertijden. Dit stelt klanten in staat om hun impact te verminderen en tegelijkertijd de efficiëntie van het leveringsproces voor het bedrijf te verbeteren.

Dit is momenteel nog niet de norm in B2C, en we verwachten niet dat het een grote impact zal hebben op de B2B e-commerce trends in 2021. Maar nu mensen over de hele wereld en over de hele demografie heen zich meer bewust worden van de milieuproblematiek thuis en op het werk, zal het tonen en aanbieden van duurzamere opties in de webwinkel B2B-bedrijven een concurrentievoordeel opleveren.

Niet alleen dat, maar bedrijven moeten vaak ook rapporteren over hun emissies en andere milieueffecten. Het optimaliseren van hun leveringsketen en andere e-commerce processen kan de sleutel zijn tot het behalen van dergelijke doelstellingen. Dit is waar e-commerce software en de juiste systeemintegraties een belangrijke rol kunnen spelen, niet alleen om de impact op het milieu te verminderen, maar ook om de efficiëntie en kosteneffectiviteit van bestel- en fulfillmentprocessen te verhogen.

Een onbenutte tool: Augmented- en Virtual Reality (AR en VR)

In B2C zijn Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) een groeiende trend, gericht op het leveren van een inspirerende en meeslepende klantervaring. In real life scenario’s zijn er grote mogelijkheden om AR en VR te gebruiken in B2B. Het kan bijvoorbeeld gebruikt worden om de juiste onderdelen of custom designs aan te bieden.

We praten graag veel over AR en VR omdat we zien dat het zo gangbaar is in B2C. Na een gesprek met experts op dit gebied zag ik echter dat het in B2B een brug te ver is voor de meeste bedrijven. Dat is jammer, want het gebruik ervan kan klanten veel voordelen opleveren en de B2B-koopervaring gemakkelijker maken. Met AR en VR kunnen namelijk veel stappen worden overgeslagen en dus tijd worden bespaard.