Kristalheldere bedrijfsvoering bij groothandel in glas en decoratie Aerts NV met Microsoft Dynamics NAV en iFacto

Aerts Video

Sinds de oprichting in 1960 heeft het familiebedrijf Aerts NV zich ontpopt van een klassieke groothandel in huishoud-, horeca- en geschenkartikelen tot een verdeler van eigentijdse merken zoals Salt&Pepper, Yong en Chic.
Na jaren van sterke groei kan het bedrijf vandaag een plaats claimen in de Top-3 binnen de sector. 70% van de omzet wordt gerealiseerd in de Benelux, 30% in de rest van Europa. In het kader van de internationale expansie kocht Aerts NV een bedrijf op in Frankrijk, terwijl het in China een bedrijf oprichtte dat instaat voor de inkoop.
Aerts NV telt vandaag 2 à 3000 actieve klanten: zowel grootdistributie als detailhandel, tuincentra en meubelwinkels. Via een uitgekiend merkenbeleid slaagt het bedrijf erin om voor ieder kanaal een aangepaste commerciële strategie toe te passen.

Aerts.JPG

"Wij bepalen van elk artikel de exacte verkoopprijs en -marge omdat we per individueel artikel in de container verschillende directe en indirecte kosten kunnen toewijzen in Microsoft Dynamics NAV."

Dries Aerts, mede-eigenaar Aerts NV

Microsoft Dynamics NAV en iFacto: geïntegreerd platform en sectorexpertise

Aerts NV heeft altijd een prioriteit gemaakt van automatisering. Als opvolger van het softwaresysteem Vero koos het bedrijf enkele jaren geleden voor andere ERP-oplossing dat zijn beloftes echter niet kon waarmaken; het project werd dan ook afgevoerd.

Met iFacto en Microsoft Dynamics NAV bleek het daarna wel goed te zitten: “iFacto kon ons met Microsoft Dynamics NAV en de Distri+-module een oplossing voorstellen die standaard grotendeels aan onze verwachtingen voldeed, zowel op het gebied van magazijnbeheer als financiën en Business Intelligence. Bovendien kon iFacto uitpakken met heel wat ervaring in de sector,” legt Dries Aerts uit. 

Wanneer logistiek een troef wordt

Het magazijnbeheer bij Aerts NV was in het verleden een grotendeels manueel proces waar veel papierwerk kwam bij kijken. Microsoft Excel was er, zoals in vele KMO’s, de belangrijkste softwaretool.

Als bedrijf streeft Aerts NV er echter naar om zijn logistieke troeven ten volle uit te buiten: tussen bestelling en levering mikt men op een termijn van drie dagen. Dries Aerts: “Als je een catalogus hebt van 6.000 actieve referenties en een magazijnoppervlakte van 22.000 m2 ben je wel verplicht om te investeren in magazijnautomatisering op topniveau.”
Naast het picking-magazijn pakt de onderneming uit met een indrukwekkend semi-geautomatiseerd bulkmagazijn, dat in de hoogte werd uitgebouwd. Automatische magazijntrucks op basis van inductie zorgen ervoor dat ieder pallet meteen op de juiste locatie terecht komt.

Het ganse picking- en herbevoorradingsproces wordt vandaag centraal aangestuurd vanuit Microsoft Dynamics NAV. Door verschillende verkooporders te combineren zorgt Microsoft Dynamics NAV voor het creëren van optimale picking-lijsten, waarbij de magazijnrouting kan ingesteld worden in functie van de individuele magazijnier.

Containertransport

Ook aan de inkoopzijde is Microsoft Dynamics NAV een centrale draaischijf geworden. Iedere container wordt nauwgezet gevuld op basis van inkooporderlijnen in het softwaresysteem. Zo is er sprake van een containerplanning en -tracering van A tot Z.

Daarnaast is ook de reële kostprijs van de inhoud van iedere container nu gekend. Dries Aerts: “Per individueel artikel in de container kunnen wij in Microsoft Dynamics NAV verschillende directe én indirecte kosten toewijzen. Dit laat ons toe om voor ieder artikel de exacte verkoopprijs en -marge te bepalen.”

Toonzaalverkoop: bestellen én meenemen

Aerts NV beschikt in de hoofdzetel in Geel over een toonzaal van 800 m2 waar alle artikelen besteld én meteen ook meegenomen kunnen worden. Verkoopmedewerkers maken gebruik van handscanners om het gekozen artikel meteen in te scannen. Via WiFi wordt deze informatie automatisch doorgestuurd naar Microsoft Dynamics NAV, waar meteen een offerte of verkooporder wordt aangemaakt.

De automatisering zet zich door in het magazijn: de magazijnmedewerker krijgt automatisch een picking-order die hem toelaat om de geselecteerde artikels meteen uit het magazijn te halen en binnen enkele minuten klaar te zetten voor de klant.
Dries Aerts: “Het is vandaag veel efficiënter werken dan vroeger. Ik durf gerust te stellen dat wij bij picking-opdrachten 20% tijd winnen.”

Beter inzicht in het bedrijf

De combinatie met rapportering en Business Intelligence biedt volgens Dries Aerts een grote meerwaarde: “Wij hebben nu in real-time inzicht in onze verkoopresultaten over alle klanten en landen heen. Daardoor kunnen wij als groeiend bedrijf onze commerciële strategie veel beter aansturen dan vroeger.”

Lees verder:

Download als PDF