Delta Light haalt service level van 98% dankzij MRP en WMS binnen Microsoft Dynamics ERP

 Delta Light video.jpg

Delta Light® uit Wevelgem legt zichzelf strenge eisen op wat betreft de levertermijn van hun design verlichtingsartikelen. Gezien het grote aantal producten en onderdelen, doet Delta Light® hiervoor beroep op een krachtig bedrijfsbeheersysteem.
iFacto Business Solutions is reeds zes jaar lang de softwarepartner van Delta Light®. Samen legden zij een indrukwekkend parcours af met Microsoft Dynamics ERP. Van boekhouding, sales, productie tot materiaalplanning en magazijnbeheer. Dankzij de gezamenlijke inspanning werkt Delta Light® super efficiënt en kunnen de klanten ten volle meeprofiteren van de flexibiliteit van Microsoft Dynamics ERP.

Delta Light 1

“Microsoft Dynamics ERP wordt zwaar onderschat door productiebedrijven. Microsoft Dynamics  is, voor wat onze noden betreft, volgens mij even sterk als SAP. Misschien zelfs een stuk flexibeler.”

Jan Blomme,
IT Manager, Delta Light

Een lange weg met Microsoft Dynamics ERP

In 2000 zette Delta Light® de eerste stappen naar automatisatie van boekhouding, aankoop, verkoop en productie in Navision 2.0. Dit was reeds een sterke efficiëntieverbetering, maar de MRP (material resource planning) bleef een belangrijk gemis voor een productiebedrijf. In 2004 nam iFacto Business Solutions het project over en maakte meteen komaf met het vele maatwerk. Het eindresultaat was een functioneel uitgebreide standaard implementatie van Microsoft Dynamics ERP 4.0. inclusief een correcte MRP. Sinds december 2010 kan Delta Light® ook uitpakken met een geïntegreerd WMS (warehouse management systeem), opnieuw een realisatie door iFacto Business Solutions.

En het ziet er naar uit dat Delta Light® de komende jaren zal blijven investeren in het Microsoft Dynamics platform.

“Microsoft Dynamics ERP wordt zwaar onderschat door productiebedrijven. ERP is, voor wat onze noden betreft, volgens mij even sterk als SAP. Misschien zelfs een stuk flexibeler”, aldus IT manager Jan Blomme. 

Consolidatie van vestigingen

De vestigingen in Nederland en Denemarken werken op hetzelfde systeem en de boekhouding verloopt geconsolideerd in België. Ook het verwerken van inkooporders uit deze vestigingen gebeurt volautomatisch. “Een groot verschil met vroeger is de mogelijkheid tot analytische boekhouding sinds we de facturen niet meer op grootboekrekening maar op productcode inboeken”, aldus Jan Blomme.

Productie en assemblage

De productie binnen Delta Light® beperkt zich voornamelijk tot het (vaak manueel) assembleren van onderdelen. Bewerkingen op onderdelen of producten worden regelmatig uitbesteed. Zo kan een product tot acht keer toe het bedrijf verlaten eer het volledig is afgewerkt. Deze acties staan allemaal vervat in de bill-of-labor. Microsoft Dynamics ERP geeft bij zo’n uitbesteding ook aan of er extra onderdelen moeten meegeleverd worden. Eenmaal een product is afgewerkt en verpakt, wordt dit aangeduid in het systeem en wordt de stock verhoogd.

MRP als motor van het bedrijf

Drie maal per week herberekent Microsof Dynamics ERP op basis van de verkooporders en prognoses de MRP, zodat er steeds voldoende materiaal in de pipeline zit. De MRP beïnvloedt haast alle processen van Delta Light® en is in grote mate verantwoordelijk voor de flexibele klantenservice. Frank Depoorter, hoofd planning: “Van zodra een order wordt ingeboekt, ontvangt de klant een ATP (available-topromise) op basis van de voorraad, de vestiging en de doorlooptijd
van elk product. ”

Download als PDF