Distributeur audiovisuele apparatuur FACE kiest voor iFacto Distri+

Als distributeur en integrator van professionele audiovisuele apparatuur pakt FACE uit met een unieke vorm van logistieke dienstverlening: onder de naam ESP (European Service Point), neemt het bedrijf voor fabrikanten uit de hele wereld de logistiek op zich voor de verdeling van hun producten op de Europese markt. Samen met de traditionele distributie activiteiten resulteert dit in een jaarlijks volume van 120.000 uitgaande colli’s en meer dan 7.000 verzamelfacturen. Snelheid en efficiëntie zijn bepalend voor het succes dat FACE vandaag kent; de investering in Microsoft Dynamics NAV en de module iFacto Distri+, bleek een schot in de roos. FACE behoudt perfect de controle over de groeiende
logistieke activiteiten en maakt zelfs van de gelegenheid gebruik om aan klanten een volwaardige e-commerce website aan te bieden als een vorm van extra service.

FACE (1)

"Snelheid is in onze business een concurrentie-voordeel: we hebben er dus alle belang bij om onze logistieke en administratieve processen zo efficiënt mogelijk aan te pakken." Youri Benoit, FACE

V.l.n.r.
Youri Benoit, Managing Director FACE, Filip De Clerck, Sales & Marketing FACE, Steven Arrazola de Onate, Managing Director iFacto

De oorsprong van FACE gaat terug tot 1992, wanneer Karel de Piere de firma Ampco Belgium opricht. Het bedrijf dat zich richt op de distributie van professionele audio-apparatuur. De onderneming doorliep heel wat watertjes; na diverse fusies, overnames en een management buyout, wordt in 2010 officieel
een nieuw bedrijf boven de doopvont gehouden met gezonde ambities: FACE.

Logistieke outsourcing als unieke troef

FACE specialiseert zich vandaag in audio, licht en video en deelt haar business op in drie activiteiten: het leveren van totaalprojecten met hardware, software als services aan professionals, het optreden als ‘value-add’ distributeur van audiovisuele apparatuur naar de retailmarkt, en tenslotte de logistieke outsourcingdiensten voor derden onder de noemer ESP

(European Service Point) Youri Benoit, managing director bij FACE: “Met het ESP-concept zijn we uniek op de markt. Wij merkten dat bedrijven die in het Verre Oosten produceren, naar een oplossing zochten om hun goederen in Europa effectief verdeeld te krijgen zonder daardoor te moeten investeren in een lokaal filiaal met magazijn. Voor deze bedrijven nemen wij de logistieke activiteiten op ons.” 

Investeren in softwaresysteem om ambities waar te maken

Het nieuwe management van FACE stak al in 2009 de groeiambities niet onder stoelen of banken; het duurde dan ook niet lang, of de noodzaak van de investering in een nieuw softwaresysteem stak de kop op. In de vroegere constellatie binnen een Nederlandse groep, maakte het bedrijf reeds gebruik van Microsoft Dynamics NAV: de kwaliteiten van de oplossing waren dus gekend. De vraag was alleen, welk ICT-bedrijf de implementatie zou begeleiden. “Qua prijs waren de verschillende IT-partners die we vergeleken aan elkaar gewaagd. Wat de doorslag gaf bij de keuze voor iFacto, was de expertise en de oplossing die ze demonstreerden”, legt Youri Benoit uit.

Snelheid cruciaal bij logistieke activiteiten

De logistieke activiteiten van FACE vormen een mix van traditionele en containerleveringen. Het bedrijf ontvangt gemiddeld 6 à 7 containers per maand, waarbij iedere container 6 à 700 kartons bevat. Youri Benoit: “Jaarlijks worden zo’n 120.000 colli’s verstuurd en 7.000 facturen opgemaakt. Vaak is het zo dat goederen uit de container zelfs niet in het magazijn terechtkomen, maar na het uitladen meteen verpakt en verzonden worden naar de klant. Snelheid is in onze business een concurrentievoordeel: we hebben er dus alle belang bij om onze logistieke en administratieve processen zo efficiënt mogelijk aan te pakken.”

Download als PDF