iFacto verhoogt uitleveringsgraad van Gehco met Distri+

Om de verkoop aan te zwengelen en de kosten te reduceren, besloot Gehco-zaakvoerder Olivier Donck te investeren in Microsoft Dynamics NAV. Dankzij de specifieke Distri+ module van iFacto kan Gehco nu verder groeien zonder extra personeel en het gamma uitbreiden aan een verhoogde uitleveringsgraad. 

Gehco (Houthalen) verdeelt al sinds 1985 duurzame bevestigingsmaterialen en bouwgereedschappen aan bouwmaterialenhandels, houthandels en doe-hetzelfzaken. Merken als Früh (clipsen), BAT (houtverbinders), Allfa (pluggen), Heco Schrauben, QZ (schroeven), Rapid (nietprogramma) en Wiha (tools) behoren al jaren tot het vaste gamma. Met de recente overname van Styl Import is Gehco nu ook de exclusieve Belgische verdeler van Le Doigt D’or truwelen en Autogyre ventilatieroosters.

Gehco Fixing

“Klanten rekenen ons af op onze uitleveringsgraad en die is dankzij Distri+ gestegen tot 85 à 95%, ondanks het feit dat we intussen het assortiment stevig uitgebreid hebben.”

V.l.n.r.:
Noël Hendrickx, Financieel Manager,
Olivier Donck, zaakvoerder,
Steven Arrazola de Onate, managing partner iFacto

Distri+: de standaard in de distributiesector

Toen Olivier Donck in 2004 Gehco overnam, wou hij het bedrijf via automatisering een nieuwe boost geven. “Het verouderde IT systeem kon geen antwoord meer bieden op moderne noden, zoals verkoopstatistieken, automatische picklijsten, aankoopvoorstellen, remotewerken, enzovoort. Tijdens onze zoektocht naar een ERP-pakket werd algauw duidelijk dat het Microsoft Dynamics NAV zou worden omwille van de grote flexibiliteit”, aldus Olivier Donck.

Begin 2008 ging Gehco live met Microsoft Dynamics NAV 4.0, maar de oplossing voldeed niet aan de verwachtingen omdat de toenmalige IT-partner niet over de nodige sectorkennis beschikte. In die tijd viel een uitnodiging van iFacto in de bus.

 

Deze Microsoft-partner uit Kontich heeft op basis van Microsoft Dynamics NAV enkele sectorspecifieke oplossingen ontwikkeld. Zo omvat Distri+ uitgebreide standaardfunctionaliteit voor technische groothandels en werd de module al naar grote tevredenheid uitgerold bij VARO, Piscaer, Etanco, Delta Light en vele anderen.

Noël Hendrickx, financieel manager: “iFacto kwam vrijblijvend bij ons langs en stelde voor om in de oude versie enkele dringende verbeteringen aan te brengen en later over te stappen op Distri+ en Microsoft Dynamics NAV 5.0. Het verschil met de vorige partner was fenomenaal: op enkel uren tijd stonden zaken op punt die al maanden aansleepten.”

Strategisch aankoopbeleid verhoogt uitleveringsgraad

Inkooporders voorbereiden startte vroeger met het tellen van dozen in het magazijn. Statistieken waren niet voorhanden; de aankoper deed een beroep op zijn eigen ervaring. Olivier Donck: “Vandaag zit er een strategie achter elke beslissing. Distri+ stelt aankoopvoorstellen op, rekening houdend met verkoophistorieken, aankoopvolumes, rotaties, piekverkopen, eenmalige verkopen, backorders, enzovoort. Klanten rekenen ons af op onze uitleveringsgraad en die is dankzij Distri+ gestegen tot 85 à 95%, ondanks het feit dat we intussen het assortiment stevig uitgebreid hebben. De meeste bestellingen kunnen wij nu binnen de drie werkdagen leveren.” Gehco heeft een veertigtal leveranciers die elk hun Excel prijslijst doorsturen, telkens in een andere structuur. Vroeger beperkte Gehco het aantal artikelen in het systeem tot de meest gangbare. Invoeren van gegevens was immers te tijdrovend. “Vandaag hebben we per leverancier een sjabloon ontwikkeld in Excel Importer en kunnen we heel snel artikelnummers en prijzen inlezen. Distri+ beschikt over een handige artikelzoekfunctie die de verkopers motiveert om nieuwe producten aan te bieden”, vertelt Olivier Donck.

Sneller ontvangen, picken en verzenden

Vroeger werkten alle afdelingen met afzonderlijke Excellijsten en was er een moeizame doorstroming van informatie. Eén van de voordelen van een ERPsysteem is dat iedereen naar dezelfde documenten kijkt. De ontvangst van inkomende goederen gaat nu een pak vlotter. De magazijnmedewerkers zien het inkoopdocument op hun scherm en kunnen de ontvangen artikelen meteen registreren en op voorraad nemen.

Olivier Donck: “Soms rolt er meteen een pickbon uit de printer en kan een net binnengekomen artikel na tien minuten al terug klaarstaan voor verzending. Ook de transportdocumenten worden met één druk op de knop afgeprint. Deze snelle verwerking heeft uiteraard een positief gevolg op onze verkoopcijfers.” 

Op het dispatchscherm kan men zien hoeveel lijnen in bestelling staan, welke al verpakt zijn maar nog niet verstuurd, etc. Vragen van klanten worden meteen beantwoord en indien een bestelling langer aansleept dan nodig, wordt de klant proactief verwittigd. Dit heeft geleid tot een grotere klantentevredenheid.

Download als PDF