Toonbankafhandeling, artikelbeheer en inkoopplanning geoptimaliseerd bij De Meester met Distri+

Horecamaterialen De Meester verdeelt een uitgebreid aanbod aan keukengerei en horeca-artikelen voor hoofdzakelijk professionele gebruikers alsook particulieren. In 1999 richtte Paul De Meester het familiebedrijf op en opende hij een kleine vestiging in Waasmunster met dochter Nicky De Meester. Oorspronkelijk verdeelde het bedrijf enkel tweedehandsmateriaal en grote keuken- en horeca-artikelen. Doorheen de jaren breidde De Meester zijn gamma uit met als resultaat een artikelbestand van 24.000 actieve producten. Onderscheidend aan deze groothandel is de grote eigen voorraad voor een zo hoog mogelijke uitleveringsgraad.

Horecamaterialen De Meester

“Onze toonbankmedewerkers moeten nu minder handelingen uitvoeren, waardoor er minder fouten kunnen gebeuren. Ik durf gerust zeggen dat de afhandeling aan de toonbank 30% sneller verloopt dan voordien. Na een maand waren onze medewerkers helemaal vertrouwd met het nieuwe systeem. Dat is een groot verschil met het oude systeem, dat onmogelijk was voor nieuwe of tijdelijke mensen om mee vertrouwd te raken.” aldus Jonas Rossaert, IT-verantwoordelijke bij Horecamaterialen De Meester.

Snellere afhandeling aan de toonbank en betere klantenservice

Voordien werd er aan de toonbank tijd verloren en was de foutenmarge groter omwille van een ontoereikende oplossing. Met 20.000 actieve klanten en gemiddeld 200 à 300 bestellingen en verkopen per dag, was er nood aan een vereenvoudigde, maar doeltreffende toonbankoplossing.

De Meester werkt met de toonbankmodule van Distri+ van iFacto, waardoor het mogelijk is om heel snel en efficiënt orders in te voeren. De medewerkers scannen het artikel in en zien vervolgens een overzichtelijk scherm met foto’s van het artikel. 

Met slechts enkele klikken kan een offerte of order aangemaakt worden en is het mogelijk om op verschillende wijzen af te rekenen: bancontact, visa, contant of via het saldo van de waardebonnen die gescand en automatisch geregistreerd worden in het systeem. Bovendien vult het systeem klantgegevens automatisch in op basis van klantensjablonen, zodat er snel nieuwe klanten in het systeem aangemaakt worden.

Doeltreffend artikelbeheer

Dankzij de Distri+ oplossing van iFacto kan De Meester efficiënt artikelen importeren en beheren. Zo werden er 80.000 artikelen met gedetailleerde artikelinformatie én foto’s ingelezen. Ook prijzen van leveranciers kan het systeem eenvoudig en snel inlezen.

Vereenvoudigde inkoopplanning en verbeterd magazijnbeheer

Door de grote voorraad in een open magazijn is een gestroomlijnde aankoop noodzakelijk. Nu wordt de kennis en ervaring van de aankoper aan de hand van een vereenvoudigd inkoopvoorstel in Distri+ ondersteund. Zo wordt er rekening gehouden met minimum- en maximumvoorraad en verkoopshistoriek. 

Download als PDF