ERP-software voor groothandel en distributie

iFacto Distri+ is een eigen toevoeging van functionaliteiten die elke groothandel of distributeur nodig heeft. Die functionaliteiten zijn toegevoegd aan de standaard ERP-toepassing Microsoft Dynamics 365 Business Central. Dankzij de aanvulling van DISTRI+ geniet u dus van alle voordelen van een standaard ERP-systeem, aangevuld met alle noden die gangbaar zijn in uw sector!

Versterk uw verkoopskanalen

Beheer uw multi-channel verkoop op een snelle manier. Met Distri+ kunt u uw orders op diverse manieren ingeven.

Via de uitgebreide toonbankverkoop kan u met bijhorende scanning werken, klanten aanmaken en snel offertes met bruto- en nettoprijzen opmaken. Met de PowerSearch zoekt u bovendien over honderdduizenden artikels op artikelnaam, delen van namen, artikelspecificaties, synoniemen van artikels of zelfs niet-stock artikels!

Naast de toonbank beschikt Distri+ over een catalogus van artikels in een boomstructuur die u via XML naar grafische systemen kan exporteren! Laat uw vertegenwoordigers een order mobiel ingeven of maak vanuit uw e-mail rechtstreeks offertes en orders aan via copy-paste!

EDI-Framework

Met het standaard EDI-framework maakt u gemakkelijk integraties met transporteurs, grootdistributie of dergelijke.

Sana Commerce

Breid Distri+ uit naar een 100% geïntegreerde e-commerce toepassing Sana Commerce!

Verbeter uw inkopen

Wapen u tegen toenemende betalingstermijnen van uw klanten en de enorme druk op prijzen en marges door uw inkoopplanning te verbeteren.

Stem uw inkopen beter af via het inkoopvoorstel van Distri+ waarmee u aankoopt op basis van diverse parameters (min, max, verkoop- en verbruikshistoriek, ABC-analyse,...).

Volg uw inkopen van overzee perfect op met de containerplanning van DISTRI+, zodat u helder  kunt communiceren met uw klanten over bestellingen, leveringen, e.d.

Met Distri+ maakt u eenvoudig nieuwe artikels aan en voert u efficiënt prijswijzigingen door. Lees zeer snel prijslijsten in vanuit Excel via een template per leverancier. Artikels die niet meer in het assortiment voorkomen, kunnen worden gedetecteerd en aansluitend van artikelsstatus wijzigen. 

Efficiënt magazijnbeheer

Lever snel en correct uit door uw magazijn bijzonder efficiënt te beheren met Distri+. U boekt zowel in een flexibele magazijnopzet als een sturende WMS snelheidswinst via de uitbreiding magazijnscanning.

Sturend Warehouse Management System (WMS)

Naast een flexibel magazijn, kunt u dankzij DISTRI+ een sturend WMS-systeem hanteren waarbij de software de regels in uw magazijn zal bepalen rond:

  • Ontvangst
  • Verplaatsing
  • Picking
  • Verzending
  • Inventaris

Flexibel magazijn

Met Distri+ kunt u snel goederen ontvangen en op vrije locaties in het magazijn plaatsen. Backorders kunt u meteen omboeken.

Via de verplaatsingen kan de magazijnier de goederen in de juiste rekken plaatsen. Het picken en verzenden van artikels verloopt snel en met de nodige flexibiliteit.

Onze klanten aan het woord

Dries Aerts
Mede-eigenaar Aerts NV

“Wij bepalen van elk artikel de exacte verkoopprijs en -marge omdat we per individueel artikel in de container verschillende directe en indirecte kosten kunnen toewijzen in Microsoft Dynamics NAV.”

Jeroen Nys
CEO VARO

“De samenwerking met iFacto is optimaal en wij zien onze toekomst vol vertrouwen tegemoet. Microsoft Dynamics NAV is een complete, toekomstgerichte en internationale toepassing, maar het zijn toch steeds de mensen en de informaticapartner die het verschil maken.”

Youri Benoit
Managing Director FACE

“Snelheid is in onze business een concurrentie-voordeel: we hebben er dus alle belang bij om onze logistieke en administratieve processen zo efficiënt mogelijk aan te pakken.”

Wim Mommaerts
Bestuurder Piscaer

“iFacto gaf ons een demo van Microsoft Dynamics NAV, een standaard ERP-applicatie die modulair kan uitgebreid worden en heel gebruiksvriendelijk is dankzij de vertrouwde look & feel van Microsoft. Bovendien hebben de consultants van iFacto veel ervaring in de groothandelsector en konden zij zich snel inleven in onze processen.”

Alain Peirens
Zaakvoerder Ufttools - Uftlas

“Met iFacto Distri+ stellen wij met enkele muisklikken een gepersonaliseerde catalogus samen voor de klant. Daarin staan de artikelen die hij gekozen heeft, gesorteerd zoals hij het wil én met de prijzen die voor hem van toepassing zijn.”

D&M Depot

“In het verleden moest D&M Depot in de piekperiodes van het voor- en najaarseizoen regelmatig beroep doen op interim personeel. Vandaag kunnen we gerust stellen dat we dankzij Microsoft Dynamics NAV één voltijdse medewerker uitsparen.”

Marco Heylen
Product Manager Aiphone CCI

“Vroeger vormde het IT-systeem een beperking op onze mogelijkheden. Nu, met Microsoft Dynamics NAV, is onze eigen verbeelding de beperkende factor.”

Wim Lumbeeck
Gedelegeerd bestuurder Elec-Lightin’Art

“iFacto Distri+ geeft ons een duidelijk inzicht in onze activiteiten: stock, marges, sales, etc. Het is een noodzakelijke stap om als modern bedrijf verder te groeien zonder het overzicht te verliezen.”

Olivier Donck
Zaakvoerder Gehco

“Klanten rekenen ons af op onze uitleveringsgraad en die is dankzij Distri+ gestegen tot 85 à 95%, ondanks het feit dat we intussen het assortiment stevig uitgebreid hebben.”

Jonas Rossaert
IT-verantwoordelijke De Meester

“Onze toonbankmedewerkers moeten nu minder handelingen uitvoeren, waardoor er minder fouten kunnen gebeuren. Ik durf gerust zeggen dat de afhandeling aan de toonbank 30% sneller verloopt dan voordien. Na een maand waren onze medewerkers helemaal vertrouwd met het nieuwe systeem. ”

Johan Van Maercke
CEO Goodwill

“Goodwill is terug aan het groeien dankzij de ondersteuning van een performant systeem. Een goed ERP-systeem is het fundament voor een bedrijf om verder op te bouwen.”

David Van Roy
Divisiemanager Diginet

“Wij kozen iFacto als partner voor de ERP-implementatie, omdat iFacto het distributiemodel beter begreep, meer ervaring had in de groothandel & distributie en een passende standaardoplossing voor onze distributietak aanbood.”

Samen werken aan een doelgerichte implementatie

iFacto bundelt zijn ervaring in het implementeren van meer dan 300 bedrijven. Ons implementatieproces berust op beproefde methodieken en wordt afgestemd op uw situatie. Onze projectaanpak staat garant voor een goede voorbereiding en een strakke opvolging door onze projectmanagers van de verschillende projectstadia, het projectplan, de timings en het budget.

Diagnostisch onderzoek

Tijdens het salestraject start iFacto met een diagnostisch onderzoek waarin we de eisen en wensen van de klant in kaart brengen en vervolgens in een demo vertalen naar de standaard applicatie. Op basis van die gegevens wordt een eerste budgetinschatting gemaakt.

Bedrijfsproces analyse

Daarna brengen we de bedrijfsprocessen in kaart. De BPA beschrijft de processen, de inrichtingsbesluiten, mogelijkse aanpassingen en zal als blauwdruk dienen voor uw implementatietraject.

Installatie en setup

Tijdens de installatie- en setup fase gaat het implementatietraject van start. Na een kickoff wordt de software geïnstalleerd en uw systeem ingericht.

Detail inrichting

De basis die gelegd wordt in de installatie- en setup fase diepen we verder uit tijdens de detailinrichting. Hier gaat de consultant met de klant het syteem verder inrichten en parametriseren. Een eerste proefconversie vindt plaats. De klant start de eerste deeltesten en documenteert de werkinstructies. Deze fase sluit af met een simulatie, waarbij alle key users de processen doorlopen.

Deployment fase

In de deployment fase vinden de opleidingen plaats, gebeuren de gebruikers acceptatie testen en zal de finale conversie plaatsvinden. Het projectteam geeft het project vrij alvorens de Go Live milestone bereikt wordt.

Operationele fase

Bij de opstart kan u eventueel beroep doen op onze consultants. Nadien zal het supportteam u verder ondersteunen.

iFacto nieuws

Oudere nieuwsberichten
iFacto blijft up and running voor jullie!

iFacto blijft up and running voor jullie!

20 maart 2020
iFacto Group gaat gewoon door, maar draagt zoveel mogelijk zijn steentje bij met de nodige social distance. Wij hebben ons volledig georganiseerd om ‘remote’ te werken en zo onze klanten en relaties van dienst te blijven en continuïteit te garanderen. TELEFONISCH CONTACT Ons algemeen telefoonnummer (03/443.20.70) blijft actief. Alle inkomende gespreken worden doorgeschakeld naar onze medewerkers. Het zelfde geld ook voor onze Servicedesk (03/443.2073), deze specifieke oproepen worden direct doorgeschakeld naar ons service team. Merk je dat de wachttijden toch langer zijn dan normaal? Stuur een e-mail naar info@ifacto.be en servicedesk@ifacto.be IMPLEMENTATIES Onze consultants en ontwikkelaars blijven tot uw dienst. Opleidingen, analyses en implementatiesessies kunnen gewoon doorgaan eventueel via Microsoft Teams, waarvoor u telkens een online invite krijgt om deel te nemen. Programmatie en ontwikkeling blijven gewoon doorlopen, deze werkzaamheden worden remote uitgevoerd. Wij zullen u als bedrijf zo goed mogelijk blijven informeren. iFacto wenst u alvast een goede gezondheid toe.
Lees verder
5 Supply chain uitdagingen voor de levensmiddelenindustrie
Microsoft Dynamics 365 Business Central, Foodware 365

5 Supply chain uitdagingen voor de levensmiddelenindustrie

4 maart 2020
De verschillende schakels uit ieders ketenbeheer zijn volop in beweging. Onder invloed van verder evoluerende markt-, consumenten- en duurzaamheidseisen is de focus op transparantie van de logistieke processen meer dan ooit van primordiaal belang in de voedingsindustrie. Hand in hand met deze wijzigende trends en uitdagingen neemt de snelheid waarmee nieuwe technologie de markt beïnvloedt, een steeds grotere versnelling aan. Het verwondert dan ook niet dat workshops, demo’s en opleidingen om supply chain managers voor te bereiden op een toekomstgerichte ketenbewaking als paddenstoelen uit de grond schieten. Er is zoveel in beweging dat het inschatten van welke trend(s) en/of technologie(ën) impact zal hebben op uw supply chain en welke procesverschuivingen dit met zich zal meebrengen, geen eenvoudige opdracht is. Ook binnen de Foodsector moeten we ons de vraag stellen met welke trend we mee willen. Gaan we bijvoorbeeld app-gewijs op zoek naar de beste gemene deler in technologieën en oplossingen of investeren we vandaag met focus op een brede technologie, zoals Microsoft, om gewapend alle toekomstige opportuniteiten aan te kunnen? 1. Eindklanteisen rechtstreeks opgelegd aan fabrikanten door groeiende e-commerce Ook binnen de voedingsindustrie is rechtstreekse verkoop van fabrikanten aan eindklanten niet enkel meer voorbehouden voor ‘niche producten’ en/of ‘geschenkartikelen’. Denk maar aan de hype van leveranciers van foodboxen met kant-en-klare kookpakketten die rechtstreeks aan huis worden geleverd. Alsook de groeiende ‘click & collect’ markt, waarbij u rechtstreeks de producten in een webshop bestelt en ophaalt in een afhaalpunt. Informatiesystemen moeten zowel op aanvoer, uitlevering als productie kort op de bal kunnen spelen en inzicht geven in behoeftes en capaciteiten. Parameters als houdbaarheden van bederfbare producten, allergenen en kwaliteitslabels zorgen voor extra dynamiek. Daarnaast zult u als fabrikant rechtstreeks geconfronteerd worden met de verwachtingen en terugkoppeling van elke individuele klant. Fabrikanten van e-commerce verkoop worden vaak pas na opstart van de webshop geconfronteerd met de uitdagingen die een verschuiving naar een B2C keten met zich mee brengt. Logistieke dienstverleners profileren zich als bruggenbouwers tussen de eindklant en de fabrikanten. Een transparante uitwisseling van data (voorraden, houdbaarheden, bestellingen, transporten, traceerbaarheid …) is hierbij uiterst belangrijk. Het beheer van EDI berichten is hierbij primordiaal. Maar ook het beheer van de e-commerce verkoop vraagt voor een sterk IT project (vb. Sana), dat naadloos aansluit op een snelle en efficiëntie productie en WMS aansturing. Een moderne, vraag gestuurde supply chain versterkt uw positie om bovenstaande uitdagingen aan te pakken en aan te kunnen. 2. Paradigma verschuiving van supply chain als kostenplaats naar USP Geen enkele tak in de levensmiddelenbranche ontsnapt aan de continue innovatie en vernieuwing binnen de maatschappelijke trends en de producten zelf.  Zie maar naar de groeiende trend in vegan snacks , waarbij consumenten actief zoeken naar alternatieven, zonder te moeten inboeten op smaak. Ook maatschappelijk schuift er heel wat én de consument is steeds meer begaan met het milieu. Zelfs de meest stabiele sectoren zoals koffie zijn hieraan onderhevig. Daar waar we vroeger koffiebonen, gemalen koffie en koffiefilters hadden, duwen we nu onze koffie ook nog eens in pads, capsules,… en willen we allemaal weten waar onze koffie vandaan komt. De consument ontpopt zich tot een echte koffiesommelier en legt zo, aan u als producent, rechtstreeks zijn vele en wisselende eisen op. Als producent moet u hieraan blijven voldoen en met de steeds sneller innoverende markt mee evolueren. Uiteraard betekent dit ook dat alle bedrijfsprocessen hierop moeten afgestemd worden. Deze bedrijfsprocessen kunt u stroomlijnen met Microsoft Dynamics 365 Business Central. Om te beantwoorden aan de specifieke eisen van uw voedingsbedrijf wordt Foodware 365 toegevoegd aan deze standaard ERP-oplossing. Foodware 365 is uitgerust met specifieke functionaliteiten gericht op productie- en handelsbedrijven in de voedingsindustrie. Van bewaking van THT bij levering, FEFO-verwerkings en blokkeren van loten tot het beheer van de afleveringscondities zoals o.a. SSCC en klantspecifieke verpakkingen. Zo kunt u uw supply chain volledig afstemmen op de verwachtingen van de klant. We concluderen hieruit dat de supply chain niet meer als een te beheersen kostenplaats aanzien kan worden, maar dat deze mee evolueert en onderbouwd is met een intelligent en transparant informatiesysteem. De supply chain wordt geen kostenplaats meer, maar een proces waarmee men zich kan onderscheden in de markt. 3. Het ontstaan van I-FOOD Ruim 10 jaar geleden was een gerobotiseerde lijn een uniek en vooruitziend project. Vandaag heeft het terugdringen van de personeelskost om hogere marges te realiseren, er toe geleid dat een verdere automatisering van repetitieve werkzaamheden enorm actueel is. Systemen die informatie uitwisselen tussen de producent en retailer, logistieke dienstverlener en onderaannemer, etc. worden steeds uitgebreider. Systemen die meten, leren en data delen zullen in de toekomst een nog prominentere rol spelen. De oprukkende business intelligence gaat uw supply chain management vorm geven.  iFood zal geproduceerd worden in slimme fabrieken (‘Smart Industry’), waar technische innovaties in combinatie met een toenemende digitalisering centraal staan. Machines en robots kunnen onderling communiceren, informatie uitwisselen en zelfs fouten opsporen en herstellen. De efficiëntie van het productieproces, het herbevoorradingsproces en de logistiek stijgt hier aanzienlijk door. 4. Duurzame supply chain Dagelijks komen in de media onderwerpen aan bod zoals klimaatverandering, opwarming van de aarde en plasticsoep in de oceanen. In 2019 ontstond onder andere de ‘Too Good To Go’ app, die zich richt op het verlagen van voedselverspilling en consumenten toe laat ‘overschotten’ te kopen aan een lagere prijs. Ook voor plastic verpakkingen zien we heel wat alternatieven de kop op steken, zoals verpakkingen van graspuls in de take-away business. Bijgevolg zetten heel wat supply chain organisaties de uitdagingen voor een duurzame supply chain hoog op de agenda. Studies waarbij binnen de organisatie alle uitstoten van alle activiteiten in kaart worden gebracht, inclusief het energieverbruik van het gebouw, het wagenpark en de industriële processen; zorgen dat grotere bedrijven nu reeds een challenge zien om hierop in te spelen en actief beleid rond te voeren. 5. Een nog transparantere toeleveringsketen De kritische consument wil bewust omgaan met voeding, wil weten waar het vandaan kom, of het duurzaam is en of dit ethisch correct verwerkt is. Samen met de voedingscrisissen (denk maar aan teruggeroepen producten die het nieuws halen) en de streng gereguleerde wetgeving vraagt dit om een volledige en gedetailleerde tracering. Met de kwaliteitsmodules van Foodware 365 is uw kwaliteitsmanagement volledig verweven in uw bedrijfsprocessen. Via Foodware 365 wordt tracking & tracing van uw loten doorheen de volledige keten mogelijk, van leverancier naar klant en van klant naar leverancier. De vaak complexe voedselvoorzieningsketen vraagt om een informatiesysteem met data over de strikte procedures om te begrijpen hoe de toeleverancier zijn voedselveiligheid inbouwt. De supply chain keten die bewaakt moet worden, gaat veel verder dan strikt de eigen keten. Deze toont niet enkel transparantie in de wettelijke verplichtingen, maar speelt ook mee in het geven van transparante antwoorden op vragen van de kritische consument.
Lees verder