Zodra een bedrijf groeit, nemen ook de hoeveelheid data en gegevens toe. Veel groeiende bedrijven stellen zich bijgevolg niet langer meer de vraag of zij al dan niet een ERP-systeem nodig hebben, maar eerder wanneer. Zo kan het beheer van grote hoeveelheden gegevens, accounts, programma’s, ... veel tijd en kosten opleveren, doordat de bedrijfsvoering ondoelmatig verloopt. Zelfs wanneer de implementatie van een ERP-systeem voorafgaande kosten met zich meebrengt, is uw bedrijf verzekerd geld uit te sparen op lange termijn doordat processen gestroomlijnd worden en de bedrijfsvoering wordt gemaximaliseerd.
Desondanks er geen harde regel is die bepaalt wanneer een bedrijf nood heeft aan een ERP-systeem, kunnen veelvoorkomende complicaties dit echter wel naar voren brengen. Wanneer uw bedrijf zich identificeert met de volgende pijnpunten, is de kans groot dat u behoefte heeft aan een ERP-systeem.
Wanneer uw bedrijfsgegevens en data toenemen, is de kans groot dat u tegen de limieten van uw bestaande softwareoplossing botst. Dit kan zich onder meer vertalen in een trage doorstroom van gegevens, mismanagement en een algemene daling van de productiviteit. Een ERP-systeem is in tegenstelling ontworpen om grote hoeveelheden gegevens op te slaan, beheren en verdelen. Zo wordt de automatisering van logistieke, commerciële, financiële en administratieve bedrijfsprocessen samengebracht in één bedrijfsbrede softwareoplossing. Doordat alle belangrijke gegevens gekoppeld en voor iedereen beschikbaar zijn, weet een ERP-systeem hierdoor ruimte te bieden aan bedrijven voor een aanhoudende groei.
Een tekort aan communicatie en samenwerking tussen uw bedrijfsprocessen kan leiden tot onvoorziene complicaties in uw bedrijfsvoering. Naarmate uw bedrijf groeit, wordt het namelijk moeilijker een overzicht te behouden over al uw verschillende deelactiviteiten, gegevens en gebruikers. Een ondoelmatig verloop van bedrijfsprocessen is bijgevolg een van de grootste drijfveren voor bedrijven om de overstap te maken naar een ERP-systeem. Moderne ERP-systemen zoals ‘Microsoft Dynamics 365 Business Central’ zorgen er namelijk voor dat iedere medewerker van uw bedrijf over accurate en correcte informatie beschikt. De structurering van deze informatie laat zo een naadloze samenwerking van processen toe, wat de kans op fouten en misverstanden verkleint. Met behulp van een ERP-systeem zijn groeiende bedrijven dan ook in staat hun bedrijfsprocessen te stroomlijnen en automatiseren, in één verbonden softwareoplossing.
Klanten zijn voor ieder bedrijf van cruciaal belang. Het laatste wat een groeiend bedrijf dus nodig heeft, is dat het niet weet te voldoen aan de eisen van haar klanten. Als bedrijf kan het niet eenvoudig zijn om alle klantgegevens, productinformatie en rapportages correct te beheren. Zoals we reeds in bovenstaande paragraaf hebben aangehaald, weet een ERP-systeem al uw data te organiseren en beheren in één centraal systeem. Dit zorgt voor een verbeterde communicatie tussen uw deelactiviteiten, waardoor doorlooptijden korter worden en u dus beter in staat bent om klantafspraken na te komen. Bijgevolg zult u niet alleen kunnen voldoen aan de klantverwachting, maar zult u ook proactiever kunnen communiceren, waardoor uw klanttevredenheid zal stijgen. Ten slotte kan u met behulp van dashboards in één oogopslag zien hoe uw bedrijf ervoor staat, wat u in staat stelt om uw klantactiviteiten te schalen en u bereid bent voor elke toename in vraag naar uw producten.
Zonder een ERP-systeem is er een hoge waarschijnlijkheid dat uw bedrijf berust op meerdere software integraties, om al uw gegevens te beheren en uw bedrijfsprocessen te stroomlijnen. Maar al deze verschillende systemen, toepassingen en applicaties komen natuurlijk met een meerkost. Zo kan de kost voor licentiekosten, opleidingen en het werk dat vereist is om uw systemen te laten samenwerken, zeer snel oplopen. Een ERP-systeem is daarentegen een enkele softwareoplossing, welke uw hele bedrijf verbindt en uw bedrijfsprocessen stroomlijnt. Zo weet een ERP-systeem bijvoorbeeld ook perfect samen te werken met andere, reeds aanwezige software integraties en heeft u de mogelijkheid om zelf oplossingen te ontwikkelen op basis van de Microsoft Cloud, … Deze flexibiliteit zorgt ervoor dat u het systeem volledig kan aanpassen aan de noden van uw bedrijf.
Een ERP-systeem als Microsoft Dynamics 365 Business Central, kan ten slotte ingezet worden als een cloudtoepassing. Dit wil zeggen dat u de software huurt in plaats van aankoopt, waardoor de kostprijs sterk daalt. De maandelijkse facturatie zorgt bovendien voor een spreiding van de kosten. Ten gevolge van dit huurmodel, kunt u de implementatietijd zeer kort houden.
Naast een vooruitstrevende ERP-toepassing als Microsoft Dynamics 365 Business Central, biedt iFacto u het voordeel dat de implementaties telkens worden uitgevoerd door zeer ervaren consultants die u tal van tips & tricks meegeven over de meest optimale werkwijze en hoe u flexibel kunt inspelen op komende trends. Wenst u graag meer informatie omtrent onze oplossingen? Neem gerust contact op met één van onze experts.