Dynamics 365 Business Central

Microsoft Dynamics 365 Business Central realiseert afgelopen jaar een indrukwekkende groei van 250 procent.

10 november 2020

Tijdens het recente virtuele DIRECTIONS4PARTNERS evenement voor de Microsoft Dynamics 365 partners in Europa, Midden-Oosten en Afrika heeft Microsoft nieuwe data vrijgegeven over de groei van Dynamics 365 Business Central, haar nieuwe cloud ERP oplossing voor MKB bedrijven. En er was alle reden voor tevredenheid! Het aantal ondernemingen dat dagelijks gebruik maakt van Business Central groeide namelijk met 250 procent vergeleken met een jaar geleden. Een indrukwekkend resultaat dat de markt, de klanten, de partners en Microsoft het vertrouwen geeft voor een veelbelovende toekomst.

Tijdens het DIRECTIONS evenement van 2019 in Wenen meldde Microsoft dat er meer dan 4.000 organisaties over de hele wereld gebruik maakten van Dynamics 365 Business Central. Op dat moment al een heel behoorlijk aantal als je bedenkt dat de bestaande Microsoft Dynamics NAV partners moesten transformeren om ‘market ready’ voor de cloud te worden. Denk alleen al aan het technisch migreren van hun add-on oplossingen naar de nieuwe en sterk gemoderniseerde ontwikkelomgeving en het trainen van alle medewerkers.

Dit jaar kon Mike Morton, Microsoft’s general manager voor Dynamics 365 Business Central, met trots een verdere groei naar meer dan 10.000 eindklanten delen. Dat betekent dus een groei van ruim 6.000 nieuwe klanten in een jaar tijd. Ofwel meer dan 500 per maand. Al deze organisaties vertrouwen op deze volledige SaaS oplossing als de bron voor hun zakelijke beslissingen. Variërend van vele kleine operationele besluiten tot aan belangrijke strategische beslissingen met verreikende gevolgen. Veel van deze klanten gebruiken de oplossing tevens als de basis voor hun digitale transformatie processen.

Microsoft rapporteerde niet alleen groei in het aantal klanten. Ook het aantal actief verkopende Dynamics 365 BC partners maakte een forse groei door. Dat aantal steeg in een jaar tijd van 750 naar 2.200 partners, die tezamen klanten in 100 landen wereldwijd bedienen. De verwachting is dat dit aantal nog verder groeit omdat een groep traditionele Dynamics NAV partners nog onderweg is naar deze nieuwe oplossing en de cloud. Tastbaar resultaat is de groei van het aantal gecertificeerde apps op AppSource – Microsoft’s wereldwijde app store voor Business Central. Er zijn inmiddels er al meer dan 1.000 van deze apps gecertificeerd, gepubliceerd en klaar voor gebruik.    

Morton deelde nog enkele andere interessante inzichten met de partner community. Een daarvan is de grootte van de klanten. Terwijl de focus van Dynamics 365 Business Central onverminderd organisaties van 10 tot 250 medewerkers is, blijkt de grootste BC klant momenteel over meer dan 1.000 named users te beschikken. Terwijl de kleinste klanten minder dan 5 named users tellen. Het merendeel van de klanten heeft tussen de 20 en 40 named users.   

Microsoft heeft voor de nabije toekomst een helder doel voor ogen. Het bedrijf is gecommit om van Business Central ’s werelds beste ERP system voor MKB bedrijven te maken. Een van de focus gebieden voor de ontwikkel afdeling van Microsoft is daarbij het verder stroomlijnen van de implementatie – het zogenaamde ‘onboarding proces’. Microsoft heeft als doel om dit proces zowel eenvoudiger, sneller als ook goedkoper te maken.

Deze verbeterde onboarding in combinatie met het snel groeiende aantal actief verkopende partners en de verdere uitbreiding van beschikbare apps in AppSource vormen de pijlers onder een verdere snelle groei van het aantal Dynamics 365 Business Central klanten in de nabije toekomst.